Kimia
    Jag menar om man bör ha läst till Ma3,under tre år på Vo,för att kunna komma in på ett naturvetenskapligt basår efter gymnasiet.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Kimia,
    man behöver inte läsa Matte 3 på gymnasiet för att bli behörig till ett Naturvetenskapligt basår.
    Behörighet till ett Naturvetenskapligt basår är: Grundläggande behörighet /gymnasieexamen/ + Matematik 2 (2a, 2b eller 2c).

    Bästa hälsningar
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare
    • : kan man bli behörig även med en yrkesexamen?
    • Milla : Om du har YRKESEXAMEN (Gymnasieexamen från ett yrkesförberedande program), så gäller det följande - för att uppnå Grundläggande behörighet: du måste få yrkesexamen med godkänt betyg (lägst E) i svenska 2 & 3 (alternativt svenska som andraspråk 2 och 3) och i engelska 6. För just Naturvetenskapligt basår måste du även ha godkänt betyg i Matte 2 /eftersom det är en kurs för Särskild behörighet/.