hej Frida,

    Civilingenjör>> är inte ett yrke, utan många olika. Det är ett samlingsnamn för ett antal olika tekniska yrken. Var god se info på www.framtid.se/yrke/civilingenjor

    Och det finns väldigt många Olika civilingenjörsprogram på många olika högskolor och universitet i Sverige och antagningsgränser till dem är olika. Det kan komma att finnas ännu fler utbilndingar när det blir dags för dig att söka till högskola/universitet.

    Om du gör ditt bästa i varje kurs, kan du inte göra mer. Men du kan även tänka på Meritpoäng. T.ex om du har alla C-betyg, får du 15.0 i jämförelsetal. Med max i merit, blir det 17.5 och det är stor skillnad att konkurrera med 15.0 eller med 17.5.

    Godkänt betyg i engelska 7 ger 1.0 i merit. Godkänt betyg i moderna språk 3 ger 0.5 i merit och i moderna språk 4 - 1.0 i merit.
    Till civilingenjörsprogrammen krävs det godkänt betyg i matematik 4, därför ger godkänt betyg i matematik 5 - 1.0 i merit. Och godkänt betyg i matematik Specialisering - 0.5 i merit.

    Läs om meritpoäng på www.gymnasieguiden.se/informeras/meritpoaeng

    Hoppas mitt svar blir till hjälp!

    ANNA