Hej Abdul,

    det är Lärarens kompetens att sätta betyg. Läraren sätter betyg på HELA KURSEN - i idrott och hälsa, inte på enskilda moment som ingår i kursen, det är alltså Sammantagen bedömning som gäller och den bedömningen gör Läraren, inte studie- och yrkesvägledare.

    Allmänt gäller
    Det finns inte uttryckliga krav på kunskaper i simning i gymnasieskolans kurs Idrott och hälsa. Däremot finns det kunskapskrav på åtgärder vid nödsituationer vid drunkningstillbud.
    Om eleven riskerar att inte nå detta krav som återfinns i denna kurs i gymnasieskolan, så har gymnasieskolan ansvar för att ge eleven särskilt stöd enligt 3 kap. skollagen (2010:800). På Skolverkets hemsida kan man läsa mer om undantagsbestämmelsen.