Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Helen!
    I examensbeviset får ingenting ändras. För att höja ditt meritvärde behöver du skaffa dig fler meritpoäng (om du inte redan har max) och/eller höja betygen i de kurserna som ingår i ditt examensbevis. Du kan alltså inte byta ut någon kurs från ditt examensbevis. Du behöver höja betyget i Idrott- och hälsa 1, om du vill att högre betyget i den kursen ska räknas in. Jag vet att det är svårt (kanske också tyvärr omöjligt) att hitta var man kan göra prövning. Det är ett stort problem som blev ännu större med Covid-19.
    Det jag kan tipsa om att du kan göra prövningar i matematik 1a och 2a (även om du i ditt examensbevis har betygen i matematik 1b eller 1c och i matematik 2b eller 2c). Betygen i kurserna i lättare matte-spår kommer räknas in i stället för betygen i svårare spår. Detsamma gäller matte 3b/3c. Betyget i matte 3b kommer räknas in i stället för 3c, om det är högre.För övrigt, är det exakt samma kurser i andra ämnen som du måste höja betygen i.

    Fundera på:
    - planera för att göra högskoleprovet
    - om du redan nu har max meritpoäng (om inte - sök till komvux läsa kurser som kommer ge dig fler meritp.)
    - allmän kurs på en folkhögskola (där du skulle kunna på ett läsår få omdöme om grundläggande behörighet). Och med det prövas man i BF-urvalet, och med det får ännu en chans att komma in på en högskoleutb.
    - sök UJIK på Lunds universitet (20 bästa resultat i slutet av kursen får plats på juristprogrammet på Lunds Universitet)
    - kika på uu.se/juridiskt-grundår
    och
    _ du kan också kika på fler yrken och kanske hitta ngt som du blir intresserad av, och som kräver utbildning där det är lättare att komma in på. T.ex med utbildningen från socionomprogrammet kan man bl a bli en Adoptionskonsult.
    För att kunna få anställning som civilutredare hos polisen, behöver man inte nödvändigtvis juristexamen, utan det kan gå bra med en annan akademisk utbildning.
    Det finns också juridiska yrken förutom just Jurist, t.ex Rättsvetare. Och inom yrkeshögskola finns utbildningar till Paralegal (och det tidigare funnits också utbildningar till IP-paralegal. som kanske "återkommer"). Se exempel på en yrkeshögskoleutbildning med planerad start hösten 2021: Yhguiden.se/utbildning/pahlmans-handelsinstitut/paralegal

    Studie- och yrkesvägledare