Jonna
    Jag funderar på att gå SA-SA, då eng 7 finns som tillval i åk3, på den skolan jag vill gå på. Men jag undrar om man behöver läsa den för att få behörighet till juristlinjen.

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Jonna,
    man behöver INTE läsa Engelska 7 för behörighet till juristutbildningen på högskolan, men eftersom Eng 7 ger 1,0 Meritpoäng, som läggs ovanpå ditt Jämförelsetal är det är en mycket populär kurs, som väldigt många elever vill läsa: vissa pga den ger Meritpoäng, vissa andra pga de tycker om Engelska och anser att det är bra att kunna mer Engelska.
    På SA-SA är det 300 poäng du får välja inom Programfördjupningar + 200 Individuellt val. För dig som har planer på att söka Juristutbildningen, kanske är intressant att läsa t.ex. en kurs Rätten&samhället, 100 poäng; ledarskap&organisation, 100 poäng; Psykologi 2a, 50 poäng; Samhällskunskap 2 & 3, 200 poäng, Retorik, 100 p. eller Humanistisk&samhällsvetenskaplig specialisering, 100 p.
    Det finns många kurser som får läsas som programfördjupande på SA. Varje skola kan inte erbjuda alla dem, det är bra att du redan nu funderar på tilläggskurserna på gymnasiet och tar reda på saker som är viktiga för dig.
    Bästa hälsningar
    Mikael SYV