Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Indra!
    Det beror på VILKEN utbildning på högskola man söker.
    Till alla högskoleutbildningar krävs det alltid GRUNDLÄGGANDE KOMPETENS och i den ingår det INTE Matte 2 (där ingår matte 1).
    Sedan tillkommer ofta (men inte alltid) - särskild behörighet, t.ex. till läkare är det: godkända betyg i fysik 2, kemi 2, biologi 2 och matte 4
    och till Socionom - Matte 2 och Samhällskunskap 1b
    men det finns många högskoleutbildningar där matte inte finns bland ämnen i vilka man måste ha betyg för särskild behörighet. Exempel:
    Jurist - Historia 1b och Samhällskunskap 1b
    Förskollärare - Naturkunskap 1b och Samhällskunskap 1b.

    Sedan är det så att i vissa gymnasieprogram ingår Matte 2 (och även högre kurser i Matematik) som obligatoriska kurser. Om vi tar exempel: Naturvetenskapsprogrammet, inriktning Naturvetenskap - där Matte 1 till 4 läses som obligatoriska kurser och säg att en elev får betyg F i Matte 2, 3 och 4. Den eleven får för många icke-godkända poäng för att kunna uppfylla kraven för gymnasieexamen och med det inte får Grundläggande behörighet till högskolestudier.
    Mer om kraven för gymnasieexamen på olika program - läs på
    http://www.gymnasieguiden.se/informeras/vad-kraevs-foer-att-uppna-gymnasieexamen

    Hälsningar
    Mikael SYV