Victoria
    Jag vill gå Nv kombinerat med häst på realgymnasiet i Borås för att kanske senare utbilda mig till veterinär. Nu läser jag tyska och har ett D men jag vill helst inte läsa språk men måste man göra det för att få tillräckligt med meritpoäng? För jag funderar på att välja bort tyska nu sista terminen i grundskolan för att få mer tid för andra ämnen.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej, Victoria!

    Max i merit är 2,5 och i fall man inte vill eller kan läsa Moderna språk 3 och 4, då är det Engelska 7 och "högre kurser" i Matematik som man får läsa.

    Eng7 ger 1.0 i merit. För veterinär krävs det Matte 4 för behörighet, därför är det Matematik 5 och två kurser Matte specialisering eller 3 kurser Matte specialisering som du måste få godkända betyg i för att få max i merit. Mer info om meritpoäng hittar du på http://www.gymnasieguiden.se

    Alla kurser som krävs för veterinär ingår som obligatoriska bara på naturvetenskapsprogrammet, inriktning Naturvetenskap. I NA ingår det 100 poäng (en kurs) Moderna språk som en obligatorisk kurs.

    Om du läser Naturbruksprogrammet (som finns bl a på Realgymnasiet i Borås) då kan man inte bli behörig till Veterinär utan att läsa ganska mycket utökat, mer än heltid. Då det krävs väldigt höga betyg, är det ett omöjligt upplägg och en planering som vi inte kan rekommendera att satsa på.

    Det är i så fall bättre att komplettera efter gymnasiet, än att läsa väldigt mycket mer än heltid på gymnasiet. Vi känner inte till något fall då en elev på Naturbruksgymnasiet  - kom in på Veterinärutbildning direkt efter gymansiet. Man kan bli behörig men man kommer ej in på Veterinär pga alla A-betyg räcker inte, man måste även ha meritpoängen. Och A-betyg även i de meritgivande kurserna måste man ha.

    Det är studier på väldigt mycket mer än heltid mer krav på A-betyg i alla kurser. Det är näst till omöjligt att lyckas med. Som sagt, vi har sökt efter exempel när elever kom in på Veterinär direkt efter Naturbruksprogrammet men hittade inga exempel.

    Det som är rimligt och vettigt är att

    antingen

    1. läsa Naturvetenskapsprogrammet - och välja till Eng7 och matte 5 och en kurs matte specialisering + läsa Moderna språk 3 (som den obligatoriska kurser som ingår i NA)

    eller

    2. läsa naturbruksprogrammet utan att läsa mycket utökat (kanske räcker det med att bara läsa kurser för Grundläggande behörighet + Matte 2a och 3b, för att kunna söka till Naturvetenskapligt basår) och kompletttera efter gymnasiet - på komvux eller på ett naturvetenskapsligt basår. Här behöver du ej läsa Moderna språk.

    Ang. ta bort tyska under resten av åk9, så är det upp till dig och dina föräldrar (vårdnadshavare) att fatta beslut om. Det finns många fördelar i att få betyg i Moderna språk - både på gymnasit och på grundskolan.

    Skulle du få E i Moderna språk på grundskolan, får du 10 extra betygspoäng, som du konkurrerar med - om en plats på gymnasiet. Du kan då också få möjlighet att läsa Moderna språk 3 på gymnasiet och få meritpoäng för Moderna språk.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    ANNA