Sofia
    Behöver man läsa på universitetsnivå för att bli integrationshandläggare eller kan man läsa någon YHutbildning? Vilken utbildning är bäst för att kunna uppnå denna titel?
    Tack

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden
    Hej Sofia,
    Integrationshandläggare är inte en skyddad yrkestitel. Det är arbetsgivare som bestämmer vilken utbildning som anses önskvärt.
    Här är exempel på hur jobbannonser lyder:

    Sundsvallskommun söker en Integrationshandläggare & skriver bl a så här:
    "Vi vill att du har högskoleutbildning som arbetsgivaren finner adekvat exempelvis socionom, beteendevetare eller socialpedagog. Vi ser att du har erfarenhet från människovårdande arbete."

    och här är utdrag från en jobbannons, där Hylte kommun annonserar efter Integrationshandläggare:

    "Kvalifikationer
    Socionom eller annan högskoleutbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Erfarenhet inom arbetsområdet är meriterande.
    Goda kunskaper inom tillämplig lagstiftning samt god förmåga att utrycka dig i tal och skrift.
    Du är en flexibel och serviceinriktad person med genuin förmåga att kommunicera och samverka på ett respektfullt sätt.
    B-körkort krävs. "

    Det är, som sagt, arbetsgivare som bestämmer vilken utbildning som behövs för att jobba som Integrationshandläggare. Om det inte finns sökande med exakt den utbildningen & de erfarenheter, som arbetsgivaren efterfrågar, kan andra personer (utan just den utbildningen) komma i fråga om anställning. Många gånger väger arbetslivserfarenhet mycket tungt. Personlig lämplighet samt språkkunskaper spelar stor roll när en Integrationshandläggare anställs.

    Inom Yrkeshögskola finns det utbildning till Integrationspedagog, se här http://www.yhguiden.se/utbildning/solleftea-larcenter/integrationspedagog-halvfart

    Mvh
    Liselotte SYV
    Liselotte