Dorotea

    Jag går humanistiska program och jag undrar om jag behöver matte 2 för att fortsätta utbildningen till tolk. Jag är jätte dålig på matte och vill gärna inte välja matte 2. Tack!

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Dorotea,
    om man tittar på info om Kandidatprogrammet på tolk-och översättarinstitutet i Stockholm, så ingår det inte någon matematik i behörighetskraven (dock måste man ha godkänt i matematik 1 på gymnasiet, för att det ingår i Grundläggande behörighet).
    Jag tror, alltså, att man kan klara sig utan att ha högre betyg än godkänt i matematik 1, för att kunna bli tolk.
    Dock kan jag inte ge några garantier att behörighet ej ändras i framtiden eller att det redan idag ej finns någon tolkutbildning någonstans som - av någon anledning - skulle inkludera högre krav i matte än matte 1.
    Vänligen
    Julia