Markus

    Hej !

    Idag pratade jag med gammal klasskamrat som berättade att man behöver anmäla sig via antagning.se i förväg för kurserna man kommer att läsa inför varje HT och VT när man studerar på universitet, för annars riskerar man förlora sin plats.

    Är detta verkligen sant? Jag fick inte höra en sådan detalj när jag var med på kurs intro, och inte heller på universitets webbsida. Det enda som vi fick lära oss var att man behöver registrera sig inför varje kursstart och detta sker via Ladok.

    Jag testade logga in via antagning.se och söka fram kuserna som jag kommer läsa under VT och kunde konstatera snabbt att kravet för de flesta av dem var bland annat kursen som jag läser just nu, vilket gjorde mig orolig ifall jag inte klarar kursen ! Vad händer då vid antagning till VT ? blir jag inte antagen då och kommer behöva alltså att vänta fram till nästa VT ?? För tydligen man kan inte söka de kurserna på HT utan nästan alltid endast på VT.

    Kan ni snälla hjälpa mig med att förklara detta? jag är verkligen lost här !

    Jag pluggar Kandidat programm 180hp.

    • Anna : Läs även Mitt svar, nedan. Kort svar: Vad som gäller för det program man själv går, bör man få information om från institutionen.

    2 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Markus,
    du uppger i din fråga inte på vilket lärosäte du läser ditt kandidatprogram. Det borde finnas information som svarar på din fråga på ditt lärosätets webbplats (hemsida). Men kika gärna t.ex på information på hig.se/Ext/Sv/Utbildning/Anmalan-och-antagning/Anmalan-inom-program där finns en utförlig förklaring på hur man söker kurser inför termin 2 och senare terminer inom sitt program på högskolenivå. Du kan annars prata med de utbildningsansvariga på din utbildning eller ring till Antagning.se (tel.nr 0771-550720 och tel.tid vardagar kl.9-16).

    Du frågar också vad som händer om du inte klarar de kurser du läser nu. Du frågar om du kan bli antagen till vårterminen 2023 i alla fall, även om du inte klarar kurserna du läser under hösten 2022. Svar på den frågan kan bero på vilka kurser som inom ditt program läses inom vårterminen 2023. Om det är fortsättningskurserna som bygger på de underliggande kurser, då finns risk att du inte kan läsa de högre/överliggande kurser pga du i fall du inte uppnådde godkänt nivå i de lägre kurserna kommer sakna de nödvändiga förkunskaperna. Men det är bättre du tar upp de frågorna med studievägledare på den institutionen där du läser ditt program.

    Studie- och yrkesvägledare
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej, vi har idag fått svar från UHR, universitets- och högskolerådet som lyder:

    Hej!

    Det varierar mellan olika program, och olika lärosäten. Vad som gäller för det program man själv går, bör man få information om från institutionen.

    Med vänlig hälsning

    Antagningshandläggare

    Universitets- och högskolerådet
    _____ Alltså behöver du fråga på den institutionen där du går ditt program. Lycka till med dina studier!