Emma

    Hej! Jag läser nu upp mina betyg från gymnasiet för att kunna söka in till högskolan. Två kurser jag hade i gymnasiet som jag tänkt läsa upp finns inte att läsa upp på komvux, de kurserna är helt borttagna. Det är Samhällstema B samt Estetisk Verksamhet, finns det något jag kan göra för att inte gå miste om de poängen? Jag läser gärna upp andra ämnen för att få just den poängen, men det är inte möjligt som jag förstått det. Jag tog studenten 2011 om det är något som är av intresse. Med vänlig hälsning, Emma

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Emma,

    om kurserna inte nämns i Tabellen för utbyteskomplettering, då finns det inte några "motsvarande" nya kurser och då kan man inte höja betygen i de gamla kurserna i så fall, tyvärr.
    När vi ställde den frågan om hur man i så fall ska höja sitt meritvärde till diverse sakkunniga, fick vi svar att man får i så fall göra högskoleprovet och försöka komma in i HP-urvalet, och samtidigt kan man försöka höja sitt meritvärde på andra sätt: uppnå max meritpoäng och höja betygen i kurserna som har motsvarande nya kurser.
    Tyvärr kan vi på FRåGA SYV inte ge ngt annat svar på den frågan.