Leah

    Det är så att jag vill läsa någonting med socialt arbete, har tidigare sökt till socionomprogrammet men inte lyckats komma in. Så vill ha något annat som är liknande eller där jag iallafall kan arbeta på samma ställen som en socionom kan. Nu har jag läst lite om behandlings assistent och socialpedagog, är det något liknande som som socionom? Är det även svårt att få jobb om man läser till dessa utbildningar? Många har sagt att söker en socionom och en socialpedagog till samma yrke får socionomen yrket stämmer det?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Leah,
    de som läser till socionom måste gå via socionomprogrammet, pga det är endast där som de kan få ut yrkesexamen som socionom. Man kan inte på en annan utbildning eller genom fristående kurser få ut yrkesexamen som socionom.
    I socionomprogrammet ingår ganska mycket "juridik": man lär sig socialtjänstlagen mycket bra, vilket är ett måste för att arbetsgivare ska vilja anställa som socialsekreterare eller som kurator.

    Numera är Kurator inom hälso- och sjukvården ett legitimationsyrke. för att kunna få ut legitimation krävs i grunden examen från socionomprogrammet och sedan påbyggnadsubildning. På så sätt kan man säga att det inte finns någon "liknande" utbildning eller yrke... I o f s är det inte förbjudet för arbetsgivare att anställa med en annan utbildning (förutom som kurator inom hälso- och sjukvården där legitimation krävs) än examen från socionomprogrammet, men det sker mycket sällan och orsakerna är flera: arbetsgivare känner till och litar på utbildning på socionomprogrammet, de vet att personer som tog examen från det programmet kan socialtjänstlagen mycket bra + att de har genomgått en termins-praktik på heltid (alltså har de minst 4 månaders arbetslivserfarenhet), så de är inte helt "gröna", kan man säga... Det finns också ganska många utbildningsplatser på socionomprogrammet som ges på många olika lärosäten, därför finns det nästan alltid några med socionomexamen som söker tjänster på "soc" (socialtjänsten) och som skolkuratorer.

    Det är extremt sällan personer med en annan utbildning än socionomprogrammet, som får chansen att jobba som socialsekreterare eller som skolkurator. Däremot i olika projekt, t.ex ungdomsprojekt  eller projekt för långtidsarbetslösa, så förekommer det att medarbetare som har olika utbildningar samarbetar och deras arbetsuppgifter överlappar varandras. Förutom socionomer kan det vara lärare och SYV-ar  som jobbar i sådana projekt. Problemet här är ofta att projekt beviljas för ett år och kan sedan eventuellt bli förlängda i upp till 2 år till. Sedan upphör projekten (ibland kan de dock omvandlas så att de börjar ingå i ordinarie kommunala verksamheter - och då kan en person som i grunden är lärare eller SYV få fastanställning som t.ex ungdomscoach).

    Tips till dig! fundera över att utbilda dig till lärare. Det brukar vara lättare att komma in på lärarprogrammen, än på socionomprogrammet. I lärarutbildningen ingår mycket pedagogik. Du kan kanske på egen hand studera socialtjänstlagen... Jag kan inte lova dig att du med lärarexamen och självstudier i socialtjänstlagen skulle få jobb som skolkurator, men det kan inte heller uteslutas att du skulle kunna få den möjligheten. Med lärarutbildningen i bagaget är de också möjligt att få anställning i diverse projekt - och kunna få jobba som t.ex ungdomscoach eller ungdomskonsulent.

    Du är fortfarande mycket ung. Du kan försöka skaffa dig mer livs- och arbetslivserfarenhet + samtidigt också försöka höja ditt meritvärde. Gör också högskoleprovet så många gånger du kan! I så fall kanske du kan komma in på socionomprogrammet om 1 eller 2 år.
    Att tänka på... I socionomprogrammet ingår rätt mycket juridik. Man läser och ska minnas långa lagtexter. Det är väldigt många sidor svåra texter att läsa vilket gör att vissa studerande hoppar av: tråkigt att i flera år kämpa hårt för att komma in men upptäcka sedan att det är "inget för mig" (pga det är för svårt eller tråkigt). Sedan finns det också en aspekt som kanske inte alla tänker på: när man jobbar med de typiska socionom-jobben får man ibland (och kanske t o m ofta) neka ge hjälp, bl.a ekonomisk hjälp (pga resurserna är begränsade och inte räcker till alla behövande).

    • Leah : Så om jag har förstått rätt nu, så har socionomer större chans att få jobb då dem är legitimerade? Jag kan säga såhär jag känner mig väldigt vilse med vad jag ska göra, vill inte plugga till något och sen inte få ett jobb. så pluggar jag till socialpedagog kan jag få jobb då kanske på ett kriminalvård eller skola
    • Anna : Legitimation för socionomer finns endast för tjänster som "KURATOR INOM HÄLSO- OCH SJUKVÅRDEN". Övriga socionomer/kuratorer kan inte få ut någon legitimation, för den finns (i alla fall ännu) inte. Du får gärna läsa svar, ovan, ännu en gång. Jag förstår att det är mycket information, kankse mycket som är helt nytt för dig. Alla "blåa ord" är klickbara länkar, klicka gärna på dem - där finns det ännu mer att läsa.
    • Anna : Jag har stor förståelse för att du inte vill utbilda dig till arbetslöshet. Men så länge det inte ges jobb-garanti, då finns det tyvärr alltid risk att bli arbetslös, oavsett vilken utbildning man går. :( Störst chans (allmänt sett) att få jobb finns för de som gick utbildning inom yrkeshögsksola - www.yhguiden.se
    • Anna :

      Om yrket Kriminalvårdare - var god läs på framtid.se/yrke/kriminalvårdare - utbildning ges efter anställning, av arbetsgivaren.

    Läs alla kommentarer