Kimia
    Jag går i första ring på VO.Och om vi säger att jag forsätter med VO tills jag tar studenten,vilka olika vägar finns det då för mig för att kunna söka till t.ex,läkarprogrammet eller biomedicinsk analytiker?.
    Om jag söker till både komvux och ett naturvetenskapligt basår,och kommer in på båda,men väljer då att gå på komvux,kommer jag då bli behörig att söka till utbildningarna genom de kurser som jag läser på komvux,som fysik,kemi...?.Och om jag går på komvux och läser kurserna,kan jag då efter ungefär 1 år,få en plats på läkarprogrammet?.Eller behöver jag istället gå på ett naturvetenskapligt basår?.

    Väldigt tacksam för svar!

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden
    Hej Kimia,
    det är exakt samma kurser som du kan läsa på ett Naturvetenskapligt basår och på komvux. Du blir lika behörig till samma utbildningar - efter komvux studier & efter studier på Naturvetenskapligt basår /under förutsättning att du uppnår godkända resultat i dina studier/.
    Att "få plats" på t.ex Läkarutbildningen eller på Biomedicinsk analytiker kan inte garanteras för någon sökande. Det är många som blir behöriga och söker. Alla kommer inte in. De förlorar i konkurrensen pga inte tillräckligt höga betyg och så uppnår de inte tillräckligt högt resultat på Högskoleprovet. Det finns exempel när folk söker till läkarutbildningen i många år - t.ex. under sex år och kommer in till slut eller inte kommer in.
    Det är därför bra att ha en "reservplan" - att sikta på andra yrken också. Du kan t.ex. söka till yrkeshögskola: Massageterapeut, Läkarsekreterare (vårdadministratör) eller Akutsjukvårdare. Det är ingen som förbjuder dig - under tiden du läser till t.ex. Vårdadministratör, att fortsätta söka till Läkare och Biomedicinsk analytiker - och i fall du kommer in, byter du utbildning.
    Det är bra att du har ett mål och är beredd att kämpa för det du vill!
    Dock är det ändå bra att ha i åtanke att det - tyvärr - inte alltid möjligt att uppnå alla sina yrkesdrömmar. Ibland måste man ta "näst bästa" alternativet. Alltid bra att ha en "reservplan" /den så kallade "planB" och kanske även "planC" och D/ - fundera på vad man gör i fall man inte kommer in på den utbildning som man helst vill komma in på.
    bästa hälsningar
    Liselotte SYV
    Liselotte