Maria
    Hej!

    Jag kommer att ha 2350 poäng när jag har läst färdigt alla ämnen som krävs för högskoleförberedande programmet (humanistiska programmet) - och än så länge är alla som är färdiglästa godkända. Jag träffade en SYV för några veckor sedan för att prata om gymnasieexamen och nu känner mig lite osäker.

    Det är så att jag läser också ett ämne (100 poäng) som inte ingår i det humanistiska programmet och hon sade till mig att jag inte kan ta med detta ämne, men jag hade för mig att man hade "fritt val" med några hundra poäng. Jag har till exempel 300 poäng från Biologi 1, 2 och Geografi 2 - som inte heller är en del av det humanistiska programmet. Stämmer det att jag inte kan använda dessa 100 poäng för att komma upp till 2450 poäng?

    Om inte så undrar jag om det går att läsa ett ämne för 100 poäng - SYVn jag träffade sade att jag måste komma upp till exakt 2400 poäng, och det innebär att jag måste välja mellan två olika ämnen som jag egentligen inte är intresserad av. Jag skulle då heller välja en kurs som jag anser kommer att vara relevant för mig i framtiden, men dessa ger 100 poäng.

    SYVn var mycket trevlig och hjälpsam men jag är medveten om att kommuner försöker styra lite på grund av kostnader och så vidare så jag uppskattar mer information.

    Hoppas att ni kan hjälpa mig!

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej Maria,
    anledning till varför du måste ha exakt 2400 poäng för att ta ut examen från Komvux är följande: kursernas betyg ska räknas in i ditt Jämförelsetal, för konkurrens om plats på högskolan; betyg i Gymnasiearbete räknas inte in men de resterande 2300 poängs betyg räknas in och det ska vara exakt det antal poäng. Övriga kurser, utanför examensbeviset kan också räknas in i ditt jämförelsetal, men endast i två fall:
    - om kursen krävs för särskild behörighet
    eller
    -om kursen ger meritpoäng.
    *****
    Förslag på lösningen
    Jag antar att du har godkänt betyg i Historia 1b. Den kursen får klyvas (splittras) in i två mindre, 50-poängs kurser - historia 1a1 och 1a2 (det kan rektor fatta beslut om) och du tar i så fall betyget i en sådan liten kurs inom 2400 p. på så sätt kommer du nu ha 2300p. och kan läsa en kurs á 100p. /eller ta någon annan kurs i vilken du redan har betyg, en 100p. kurs, alltså/.
    Anledning till varför det räcker att ha en liten /50p.kurs/ i Historia - in i högskoleförberedande examen från Komvux är: se programplan för Teknikprogrammet; TE är ett högskoleförberedande program men där läser man endast his1a1 som obligatorisk kurs.
    Vi tolkar reglerna på det sättet att det är OK att göra så.
    Du kan i fall SYV och Rektor på komvux godkänner det, kanske t om göra Prövning i Historia 1a1 /detta om du idag har lägre betyg än A, i kursen His 1b/ - och på så sätt slipper rektorn fatta beslut om "klyvning" av kursen och du kan få högre betyg i ditt examensbevis och på så sätt få högre konkurrenskraft i ditt examensbevis.
    Hälsningar
    D: