Callum
    Jag är i sista året av teknikprogrammet (specifikt Informations- och medieteknik) och har godkänt alla kurser hittills förutom Matematik 3c. Jag har hört viskningar om att man MÅSTE ha godkänt Matte3c för att kunna ens ta examen i teknikprogrammet, men från det lilla jag hittade online fanns det inget som tyder på det.

    Jag vill bara veta 100% om jag kan ta examen utan att oroa om att Matte3c ska hindra det från att hända. Såklart vill jag göra 0-prövning i vilket fall och få godkänt för att höja betygen, men med hur mycket jag har att koncentrera på nu i skillnad från andra året skulle det bli för mycket tyvärr.

    Angående andra halvan av titelfrågan, jag vill också veta om jag kan göra om Matte3c efteråt gymnasiet, t.ex. komvux eller något sådant. Detta undrar jag eftersom godkänt Matte3c är ett av minimum kraven för programmet i universitetet jag vill in. Hur skulle man t.ex. anmäla sig till något sådant?

    Tack så mycket i förhand!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Matte 3c kan ingå med F (alltså icke-godkänt betyg) i examensbeviset från Teknikprogrammet. Eleven kan ha max 250poäng F i sitt examensbevis från gymnasiet och matte 1c är en 100poängskurs, så finns det utrymme för ännu 150 poäng F. Men man kan inte ha F i vilka kurser som helst, t.ex gymnasiearbete måste ingå med E-betyget. Den mattekurs som måste ingå med godkänt betyg är matematik 1 (1a, 1b eller 1c).
    Efter gymnasiet kan du anmäla dig till komvux i den kommunen där du är folkbokförd. Det finns inte 100%-garanti på att få läsa kurser på komvux på högre nivå än grundskola men ofta får man plats - kanske inte första gången man söker, men senare får man nog plats på kurserna om man söker läsa kurser i vilka man har F-betyg och vilka krävs för särskild behörighet till tänkt högre utbildning.
    Frågan jag vill ställa till dig: vad ska du med examensbeviset som inte ger dig behörighet till den utbildning du vill komma in på? Du kan i så fall söka till komvux med studiebeviset och ta sedan examensbevis från komvux.
    Studiebevis är ett dokument eleverna får som inte uppnår kraven för examensbevis. Uppnår du kraven för examensbevis, så får du ut examensbevis. Gör du inte det - får du ut studiebevis. Det är rätt många elever som varje år får ut studiebevis. Söka jobb efter teknikprogrammet kan man med studiebeviset. TE är inte yrkesprogram, utan högskoleförberedande, och man lär sig därför inte något specifikt yrke på gymnasiet, så arbetsgivare tittar sällan på om man har examens- eller studiebevis. Många arbetsgivare kan inte ens skillnad mellan de 2 dokument.
    Det du skulle förlora om du i stället för examensbevis från gymnasiet fick det senare från komvux är betyget i kursen Idrott-och-hälsa1 /den kursen får inte ingå i examensbevis från komvux enl. ändringen från 1 jan 2017/.
    Om kraven för examensbevis från gymnasiet - var god läs på gymnasieGuiden.se/examensbevis.

    Gör prövning och försök få godkänt betyg på prövningen (ännu bättre om du får högre än E)! Om du innan du går ut gymnasiet får godkänt betyg på prövningen - får du examensbevis som ger dig behörighet till det programmet på högskolenivå som du vill komma in på (jag vet inte vad det är för program och vad som krävs förutom matte 3c), men förhoppningsvis kan du komma in på högre utbildning direkt efter gymnasiet i så fall.
    Vad ska du göra efter gymnasiet om du inte blir behörig söka till "ditt" högskoleprogram? eller om du söker men inte kommer in? Jag vill tipsa om andra möjligheter än högskola-universitet. Förutom söka jobb kan man också se vilka utbildningar som finns inom Yrkeshögskola.
    Det går bra att söka till högskola-universitet och många olika yrkeshögskoleutbildningar samtidigt. Antagningarna har inte ngt med varandra att göra. Till yrkeshögskole-utb.söker man direkt till skolan och kan söka hur många yh-utb.som helst (obegränsat antal) och samtidigt söka via www.antagning.se till högskoleutbildningar och samtidigt också söka jobb, praktikplatserna m.fl.

    • Callum :

      Wow, tack så mycket för superba svaret! Väldigt glad att höra Matte3 inte är nödvändigt för examen. Men om jag kunde godkänna Matt3c skulle jag ha gjort det redan tyvärr. Jag försökte stenhårt i klassen utan framgång och misslyckades också på ett 0-prövning redan i slutet av sommarlovet. De andra Behörighetskrav för programmet jag vill i (https://mau.se/sok-utbildning/program/thdtb/) Fysik 2 och Kemi 1 är hur lätt som helst. Det kanske finns ett pittiliten chans, men jag vet inte om det är värt risken om det då gör att jag inte har tid för gymnasiearbetet och F:ar den. Kanske försöker jag när vårterminen börjar då Gymnasiearbetet är princip klar, även om jag då har ännu fler klasser att tänka på. Men iallafall tusen tack för allt information, hjälpte massivt. Mvh

      EDIT: Värkar som 0-prövningar endast händer ett gång per år (nära slutet av sommarlov) så jag kanske inte ens har ett val

    • Anna : Tidpunkt för prövning bestämmer din gymnasieskola (ytterst - rektorn). Jag tänker också så här: om du har vissa svårigheter att få godkänt betyg i matte 3c, kanske inte är de utbildningar där matte 3c krävs för särskild behörighet de bästa utbildningar för dig (det finns ju en anledning till varför matte 3c krävs). Att komma in på en högre utbildning är bara första steget. Sedan ska man också klara hela utbildningen. Det är långt ifrån alla som kommer in på högre utbildning som tar examen. Se om du kanske hittar några intressanta för dig utbildningar som inte kräver så mycket matte, skulle jag råda dig till (och detta skriver jag för att hjälpa dig, inte av ngn annan anledning - folk är olika duktiga på olika saker och alla behöver inte vara eller bli matte-genier :).
    • Callum :

      Hej, det är definitivt något att tänka på. Jag håller med på till ett viss del. Innehållet i utbildningsplanen visar att det finns typ 2-3 av 14 totala kurser som är matematiska. Men skillnaden skulle vara att jag lägga mycket mer fokus när det bara finns 1-4 olika klasser att tänka på per termin istället för gymnasiets ~12. Men ja, ska definitivt tänka på andra alternativ. Tack så jätte mycket för svaren, tror det är allt nu :D tack och trevlig dag mvh

    • Anna : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!
    Läs alla kommentarer