Rasmus

    Jag behöver läsa upp Matematik 2 för min ansökan till yrkeshögskolan och då jag har ett heltidsjobb och begränsat med tid så hinner jag inte läsa mer än nödvändigt. Behöver man alltså läsa alla delar utav Matematik 1a för att begripa sig på Matematik 2a? När jag kollar vad som ingår i Matematik 2a står det följande: Algebra och ekvationer Linjära funktioner Andragradsfunktioner och exponentialfunktioner Geometri Statistik Matematik 1a innehåller följande: Reella tal i olika former Numerisk räkning med och utan tekniska hjälpmedel Geometriska begrepp Grundläggande geometri Tolka, granska och åskådliggöra statistiska data Kunna tolka och använda vanligt förekommande lägesmått (till exempel medelvärde, median, typvärde)

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Rasmus,
    komvux tar inte in på kursen matematik 2 utan att hen som söker har godkänt betyg i kursen matematik 1 eller en motsvarande gammal kurs. Jag vet inte vilka kurser du har med dig från din gymnasietid, sedan innan... Sök till komvux och se om du kommer in på matte 2. Innehåll i kurserna kan du se på sidan www.matteboken.se - en mycket bra gratis sida där du kan bedriva självstudier eller repetera matte. Om du skaffar dig kunskaperna på egen hand kan du få betyg genom en prövning, så det är inte att du har läst kursen utan att du har ett betyg (lägst godkänt, E) som yrkeshögskoleutbildningen är intresserad av. Annars, så kan YH även ta in obehöriga, de har rätt att göra bedömning att du ändå kan klara av utbildningen även om du inte har matte 2-godkänt betyg i.

    • Rasmus : Hej! Jag har godkänt betyg i Matematik 1 (Matematik A) men då jag läste för mer än 10 år sedan finns ingen kunskap kvar. Därför tänker jag att det vore en smart idé att läsa Matematik 1 igen innan jag hoppar på Matematik 2. Då denna skolan tar in cirka 200 personer med enbart 30 platser så vill jag ha bra förutsättningar för att bli antagen, dvs ett godkänt betyg i Matematik 2. Så min fråga gäller helt enkelt - Behöver man läsa alla delar utav Matematik 1a för att kunna påbörja Matematik 2a, eller finns det vissa delar man kan hoppa över ifrån 1a?
    • Julia : Det som jag tror är en realistisk väg att gå för dig är att du genom självstudier repeterar hela kursen matte 1a, t.ex genom att använda dig av www.matteboken.se och att du söker läsa matte 2a på komvux i långsam takt, t.ex på 20 veckor (då läser du på 25% av studietakt och studieinsats som krävs av dig blir cirka 10 timmar per vecka). Saken är den att pga du redan har godkänt betyg i matematik 1, kommer komvux (med stor sannolikhet) inte ge dig plats på kursen matematik 1. De facto så kan man glömma innehåll i en kurs, men formellt sett gäller det satta betyget tillsvidare. Jag blir förvånad om komvux tar in dig på kursen matte 1, men du får gärna söka och se vad som händer. Det som jag tror händer är att du får svar PLATSBRIST eller att du inte tillhör målgruppen pga du redan har godkänt betyg i den kursen.
    • Rasmus : Tack för ditt svar. Jag tror du har rätt. Jag ska ge det ett gott försök att repetera in matematik 1 och sänka studietakten till 25%.
    • Julia : vi på FRåGA SYV är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!
    Läs alla kommentarer