Melinda

    Hej! Går just nu naturvetenskapliga programmet i tvåan och har funderat på att studera vidare på universitet i England. Har kikat på lite olika skolor men förstår inte riktigt vad antagningskraven innebär. Bl.a. står det vilken "IB-poäng"(?) som krävs för utbildningarna som ska motsvara de svenska meritpoängen, om jag har förstått det korrekt. Innebär detta att jag måste måste gått IB-programmet och tagit IB-diplom, eller kan jag komma in på engelska universitet med min utbildning från naturprogrammet?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Melinda,
    vad universiteten utomlands kräver att man har för tidigare utbildningsbakgrund, är upp de de själva. De är nog mer vana vid att sökande som inte har "inhemsk" utbildning har IB-diploma med sig, men det borde inte vara omöjligt att komma in även med en annan gymnasial utbildning. Dock kan vi på FRåGA SYV ge väldigt lite hjälp i den frågan. Vi har ingen expert på studier utomlands och kan därför ge endast mycket allmän information. I första hand hänvisar vi till information på den skolan dit du vill komma in på - läs allt som står på deras webbplats, leta noga. Ställ sedan frågor till personal som jobbar på den skolan.
    Se även info på uhr.se/studier-och-antagning/Studier-utomlands/Intyg-for-utlandsstudier - den "regeln" som brukar gälla är att om man i Sverige är behörig till högskolestudier, är man oftast behörig till dem även utomlands. Särskild behörighet som krävs och språkkunskaper kan dock variera från land till land och mellan olika skolor i samma land.
    Jag antar att du siktar på undervisningsspråk Engelska, alltså att undervisning ska för dig ske på engelska, och i så fall råder jag dig läsa så mycket engelska du kan - t.ex eng 7 på gymnasiet + även bedriva självstudier utöver det. Resultat av språktest kan krävas - alltså är det inte säkert att godkänt betyg i eng 7 kommer räcka som bekräftelse på tillräckliga kunskaper i engelska. Vilka språktest som varje skola utomlands kräver, kan vara olika.
    Kasta gärna ett öga även på https://www.fragasyv.se/info/spraktest-foer-studier-utomlands