Tova

    Hej! Jag vill studera Kandidatprogram för sociologisk samhällsanalys på universitetet, och i spalten om särskilda behörigheter för att kunna komma in på programmet står det såhär: "Matematik B och Samhällskunskap A eller Matematik 2a alt 2b alt 2c och Samhällskunskap 1b alt 1a1 + 1a2 (Områdesbehörighet 5 eller A5)." Jag har ett godkänt betyg i Matematik 1B, samt godkänt i alla samhällskunskaps kurser. Det jag undrar är om de menar att jag måste ha ett godkänt betyg i exempelvis Matematik 2a för att kunna komma in på programmet, eller räcker det med 1B?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Tova,

    du måste få godkänt betyg i matematik2a eller 2b eller 2c.
    Matematik B är en gammal kurs som upphörde under året 2016, men det finns fortfarande många som kan söka till högskoleutb.med de gamla betygen, därför uppger man även behöver för sökande med "äldre betyg". Matte B motsvarar de nuvarande kurserna Matte 2a, 2b eller 2c (vilken av de kurser som helst).

    • Tova : Jaha, då förstår jag. Tack så mycket!
    • Anna : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!