Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Emmy,

    behörighetskraven kan ändras. Det som inte krävs idag, kan de börja kräva om ett år. Det vet inte vi någonting om ... Bäst är att fråga på den skola utomlands som man är intresserad av.

    Vi på Fråga SYV kan tyvärr inte övarvaka hur behörighetskraven är idag och hur de förändras på olika skolor utomlands. Vi önskar att vi hade resurser för det, men det har vi inte.

    Därför råder jag dig att vända dig direkt till den skola som du är intresserad av och fråga dem.

    Innehåll i kursen Matematik 2 kan du finna bl a på www.matteboken.se/lektioner/matte-2

    Om du kommer att söka i Sverige, så ger godkänt betyg i matte 2 meritpoäng (0.5 i merit) i fall du söker till en högskoleutbildning som ej kräver matte 2. Det ger stor fördel i konkurrensen om utbildningsplats på högskolenivå. Dessutom är det bra att kunna mer matte - i olika sammanhang. Därför tycker jag det är en bra idé att läsa matte 2, om du har relativt lätt för matte och vet att du kan uppnå godkänt betyg. Men, å andra sidan, kan det givetvis vara så att det finns andra kurser som du hellre vill läsa... och det finns begränsad möjlighet att välja kurser /man kan inte läsa alla kurser, man hinner inte det/ - :)

    Svårt att ge råd, när vi inte ens vet om du behöver den kurs för behörighet. Försök få svar från skolan i USA så fort som möjligt.

    Hälsningar

    Mikael SYV

    Amanda SYV

    Hejsan Emmy,

    Av de skolor vi samarbetar med så brukar skolorna sällan kika på individuella betyg, utan de kollar på ditt betyg i engelska samt vad ditt GPA ligger på (GPA=snitt betyg enligt den amerikanska skalan).

    Är du behörig för högskolestudier i Sverige så är chanserna stora att du även är behörig för studier utomlands.

    Med vänliga hälsningar

    Amanda på STS Study Abroad

    https://www.sts-studyabroad.com/sv/