Ellen
    Hej!
    Jag funderar på att plugga utomlands (England) efter gymnasiet och jag har kollat på olika utbildningar. Jag har pratat med en SYV på mitt gymnasium och hon gav mig en massa bra info! Till exempel att de utbildningar jag vill gå här i Sverige kräver t.ex Matte 2b vilket jag inte har haft eller kommer att ha. Men i England på samma slags utbildningar så står det oftast bara att man ska ha slutbetyg från gymnasiet och ibland att man ska ha ett högre betyg i Engelska när man kollar på internationella antagningskrav.
    Är det något jag har missat angående dessa utbildningar eller hur funkar det?
    Tacksam för svar!

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Ellen; det är tyvärr så att vi på Fråga syv inte kan ge så mycket info om studier utomlands; vi har inte egna experter på studier utomlands. I varje land finns det massvis med olika utbildningar, och info förändras hela tiden; det krävs enorma resurser för att kunna hålla sig á jour (mycket tid för att först skaffa sig grundinfo om studier i just det landet och sedan hålla sig uppdaterad - och de resurser har tyvärr inte vi här på Fråga SYV).
    Vi kan därför endast ge hjälp i form av länkar till sidorna som vi bedömmer som pålitliga och där du själv får leta vidare:
    om högre studier i England - var god se ucas.com/undergraduate/what-where-study och
    studera.nu/studera-utomlands/pa-egen-hand/lander-a-o/storbritannien

    Liselotte

    ang. matematik
    det är bra att kunna mer matematik; många svenska högre utbildningar - på högskolenivå och inom yrkeshögskola kräver godkänt betyg i matematik2 (en lättare kurs på nivå 2 heter matematik 2a och godkänt betyg i den räcker oftast; alltså man behöver inte läsa en svårare kurs matte 2b eller 2c).
    www.matteboken.se finns grundskole- och gymnasiala kurser upplagda för repetition och självstudier.
    Matematik 2 finner du på matteboken.se/lektioner/matte-2