David
    Hej, jag har funderat på att söka till estetiska programmet med inriktning teater. Saken är den att jag inte har någon stor erfarenhet av att vara med i en teatergrupp eller liknande utan endast korta teaterstycken på skolavslutningar. Jag tycker teater är extremt kul och vill lära mig mer. Behövs tidigare erfarenhet för att söka in på linjen?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej David,
    till konstnärliga utbildningar /som t.ex. Teater på Estetiska programmet/ brukar man göra auditions/uppvisningar. Det som är vanligt: tre auditions när juryn sätter poäng på uppträdande och på det första provet kan man få max 320 poäng och på den andra & tredje - 80 poäng på vardera.
    "Auditions-poäng" läggs sedan till dina vanliga poäng, som du får från betyg i de "vanliga ämnena" som matte, engelska, historia mm.
    "Auditionspoäng" används bara när du söker just den inriktningen - på olika skolor, men ej om du söker "vanliga program".
    Juryn kan fråga dig om dina tidigare teatererfarenheter men det kan inte vara avgörande vad du gjorde förr, utan det är dina betyg i de vanliga ämnena i kombination med audition-poängen som tillsammans hjälper dig att konkurrera om en utbildningsplats på en konstnärlig utbildning.

    Du skriver inte var du bor och jag kan därför inte ge dig tips på skolor som erbjuder ES inriktning Teater som finns nära din bostad. Jag hittade 69 gymnasieskolor med ES, teater och listan finner du här http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium?query=&program=14&orientation=43&variant=&school_type=&county=&order=school.

    Om du återkommer med uppgift om var i landet du bor, kan jag skicka info- om skolor nära dig.

    Råder dig att söka flera alternativ: du kan t.ex. söka ES, teater på flera olika skolor /prioritera alternativen så att du söker i första hand till den skolan där du helst vill gå/ och så kan du också lägga till några ANDRA alternativ på slutet - en annan inriktning på Estetiska programmet eller ett annat program.

    Önskar dig allt väl! Återkom gärna om ngt. är oklart eller om du har andra frågor.
    Mvh
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare