Pernilla

    Hej! Min son läser på teknikprogrammet med teknikvetenskapinriktning och han har utökad kurs, 200p. Skolan har satt vissa som kurser som utökad kurs och andra som tillhörande programmet. Han skulle vilja byta plats på dessa. T.ex. vill han ha biologi 1 som utökad kurs och ist ha med mekatronikbetyget när meritvärdet ska räknas. Skolan verkar ovilliga att göra denna ändring, oklart varför. Inga betyg är satta i dessa två kurser. Tack! Med vänliga hälsningar!

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Pernilla!
    Skolverket rekommenderar att gymnasieskolorna skriver  på förhand, innan kursen påbörjas, in i elevens studieplan om kursen ska läsas som en vanlig kurs eller som "u-kurs"/utökat program. Och sedan utfärdas examensbeviset enligt studieplanen. Skolverket avråder från att försöka fixa fram högre meritvärde när elever påbörjat kurserna och känner på sig i vilka kurser de får högre betyg. Om skolan följer skolverkets råd, så bör inte skola ändra i efterhand, utan bör utfärda examensbevis så som det var (på förhand) tänkt och inskrivet i elevens individuella studieplan. Det är inte elevens rättighet att kräva att skola ändrar plats på kurserna för att få fram högre meritvärde.
    Du får gärna ringa till Skolverket - tel.nr 08-52733200.
    Vänligen
    Julia SYV