elev

    Hej, jag är en student som läser offentlig förvaltning i göteborgs universitet, jag vill bli beredningsjurist men vet inte om jag har denna behörighet efter att jag har läst detta program. Jag har också sökt på ett annat program som heter förvaltningsjuridiska programmet och när jag söker på yrke efter denna utbildning så får jag upp exakt samma yrke som man kan jobba med efter att man har läst mitt program (offentlig förvaltning) men det står även ett yrke till som är beredningsjurist så min fråga är kommer jag kunna bli beredningsjurist efter programmet som jag läser eftersom dessa två program liknar varandra, vilka kurser är det som man måste ha läst för att kunna jobba som beredningsjurist? Jag har sökt efter det på google men det står inte så mycket om detta yrke. Jag är säker på att man kan bli beredningsjurist efter förvaltningsjuridiska programmet men kan man bli det efter offentlig förvaltning programmet? I och med att både två program ger behörighet till samma yrke förutom att det står beredningsjurist på förvaltningsjuridiska programmet men inte på offentlig förvaltning.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej!
    domstol.se/om-sveriges-domstolar/jobba-hos-oss/att-jobba-i-sveriges-domstolar/yrken-i-sveriges-domstolar/beredningsjurist/läser vi bl.a följande: "Du som har en juridisk examen kan jobba som beredningsjurist i domstol." Så, frågan, som jag ser det, gäller efter vilka program eller på vilket annat sätt kan du få ut "juridisk examen" (och inte i första hand vilka kurser som skiljer sig olika programmen åt och som man kanske kan läsa som fristående). Du måste prata med studievägledare på de institutioner där relevanta utbildningar ges och fråga på vilket sätt du kan uppnå juridisk examen.

    I platsbanken på arbetsformedlingen.se/platsbanken/annonser?q=beredningsjurist ser jag idag 8 annonser om jobben som beredningsjurist. I flera av annonserna ställs dom ett krav att ha juristexamen + vara notarienominerad. Jag tolkar det som så att arbetsgivare i detta fallet menar att man har läst på juristprogrammet och tagit examen + har ännu fler kvalifikationer (notarienomineringen). Jag tror inte man kan bli notarienominerad om man inte har examen från juristprogrammet. I 2 av annonserna läser man följande: "Vi söker dig som har svensk jur kand eller motsvarande." - i de fallen kan jag tänka mig att arbetsgivare kan bedöma examen från förvaltningesjur.programmet som "motsvarande". Dock tror jag tyvärr att om flera personer med examen från juristprogrammet söker jobbet (vilket jag tror blir fallet) då har "andra" i princip ingen chans, då det är mycket enklare för en arbetsgivare att slippa "bedöma som motsvarande" när de har sökande med 4,5årig-universitetsutbildning och juristexamen att välja mellan.

    Du har rätt att det i texten på miun.se/utbildning/program/ekonomi-juridik-samhalle-och-turism/forvaltningsjuridiska-programmet nämns "beredningsjurist" men frågan är om det är en realistisk "uppgift", alltså om det finns en riktig chans att få jobbet som beredningsjurist efter det programmet, vilket jag inte är så säker på. Med tanke på att det är rätt många platser på juristprogrammen på de olika svenska lärosäten, så är jag benägen att tro att de få anställningar som beredningsjurist som blir lediga - blir snabbt tillsatta av sökande som har examen från juristprogrammet + notarienominerade, vilket är arbetsgivarens önskemål när man ser i jobbannonserna.