Elev

    Hej! Hur mycket är kurserna egentligen beroende av varandra i gymnasiet? Tex svenska 1 och svenska 2. Kommer jag omöjligt kunna klara svenska 2 eftersom att jag fick F i svenska 1 pga att jag inte lämnade in uppgifterna? Kommer det att vara omöjligt att få bra betyg i svenska 2 nu? Eller kan jag få bra betyg/högt betyg i svenska 2 ändå? Byggs svenska 2 på svenska 1?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Hanna,
    jag vill börja med att påtala att Godkänt betyg i svenska 1 är ett måste för att kunna ta ut examensbevis, alltså även om man får godkända betyg i svenska 2 och 3 (och t  o  m om man får A betyg) men har F i svenska 1 (eller saknar betyget i svenska 1) kan man inte få ut examensbevis från gymnasiet. Sådana är reglerna. Se gärna information om kraven för examensbevis från svenska gymnasiala utbildningar.
    Sedan tänker på att att om orsaken till F i svenska 1 var att du ej lämnade in uppgifter, men att du de facto har kunskaperna, så är det inte alls omöjligt att du kan få godkänt betyg i svenska 2. Om hur mycket svenska 2 bygger på svenska 1 kan jag, som inte är lärare i svenska, inte svara på.

    • Elev : Hej! Kan jag nå de högre betygen även fast jag fick F i den första kursen? Tex F i svenska 1 men B i svenska 2?
    • Elev : Hur mycket bygger kurserna på varandra? Inte bara svenska 1 och svenska 2. Utan övriga kurser också. Matte 1, matte 2, naturkunskap 1, naturkunskap 2 mm.
    • Mikael :

      Mattekurserna bygger helt på varandra, och kurser i ämnet Naturkunskap bygger på varande i stor grad. Kurser i svenska bygger också på varandra men inte helt. Det är inte ovanligt att man får högre betyg i högre kurs i svenska än man fick i en lägre/underliggande kurs i svenska, men glöm inte att det är helt nödvändigt att få godkänt betyg i svenska 1 (eller i SAS, svenska som andraspråk 1) för att kunna ta ut examensbevis. Om du får höga betyg i svenska 2 och 3 men har F i svenska 1, kommer du ändå få ut endast ett Studiebevis som inte ger grundläggande behörighet till högskolestudier.
      Studiebevis borde du kunna komplettera upp till examensbevis, på komvux, efter gymnasiet.
      I grundläggande behörighet till högskolestudier ingår bland annat godkända betyg i svenska 1, 2 och 3 och i engelska 5 och 6.