Ehaa
    Hej
    Vilken utbildning går man för att jobba beskickningchef?

    3 Svar

    SYV-besökare SYV

    Hej, jag skulle råda läsa statsvetenskap och flera olika språk, men det finns inte några garantier att kunna få jobb inom diplomatin, även om man har hög utbildning inom de rätta ämnena. Det är i mångt och mycket även slumpen som avgör... man ska även finnas på rätt plats vid rätt tidpunkt - för att kunna komma med inom "det diplomatiska"; man ska också ha rätt sort personlighet och inställning.
    Men, är du intresserad av diplomati - läs, som sagt, så mycket statsvetenskap du kan och så många olika språk du kan och Lycka till!
    S.

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej, vi fick idag svar från Personalenheten vid Utrikesdepartementet; var god läs nedan:

    Att bli chef vid någon av Utrikesdepartementets utlandsmyndigheter innebär ofta att man haft en lång karriär inom utrikesförvaltningen, både vid utrikesdepartementet i Stockholm och olika roller vid utlandsmyndigheter. Det är därför svårt att svara entydigt på vilken utbildning som krävs.

    Det vanligaste sättet är att rekryteras till utrikesdepartementet via diplomatprogrammet, där ett av ansökningskraven är en avslutad akademisk examen motsvarande minst en fil. kand., läs mer här >>. Utrikesdepartementet ställer inte krav på att utbildningen ska vara inom något särskilt område.

    samma sida >> finns även information om Utrikesadministratörsprogrammet, ett antagningsprogram för en mer administrativ roll inom utrikesförvaltningen. Som utrikesadministratör är man ofta administrativ chef vid en utlandsmyndighet och arbetar i en administrativ roll när man är placerad på UD i Stockholm.

    UD rekryterar ibland även till specialistbefattningar där det krävs utbildning och erfarenhet inom ett specialistområde som t.ex. juridik, ekonomi eller Human Resources. Specialistbefattningarna innebär dock mer sällan att man går över till en roll som chef vid en utlandsmyndighet.

    Sammanfattningsvis har de flesta av UD chefer vid utlandsmyndigheterna antagits via diplomatprogrammet (med minst en fil. kand.) och därefter haft en lång karriär inom utrikesförvaltningen innan de blivit chef vid en utlandsmyndighet.

    Med vänlig hälsning
    Personalenheten
    Utrikesdepartementet

    Liselotte