Erik
    Hej!
    Snart är det dags för mig att söka in till ett gymnasium och därför dags för mig att välja en linje! Jag är en kille som är ytterst duktig på språk och på att kunna uttrycka mig själv, både i tal och skrift. Förutom mitt språkliga intresse är jag väldigt social av mig och har väldigt lätt för att prata med folk oavsett mängden. Annars är jag minst sagt lika intresserad av datorer och allt vad det innefattar.

    Jag har alltid tänkt att jag ska jobba inom något i it-branschen men nu när det verkligen är dags att söka börjar jag tvivla på mitt intresse för teknik, och undrar ifall jag borde satsa på min sociala förmåga och kämpa för att försöka komma in på psykologutbildningen. Just nu väljer jag emellan "Barn och fritid, Samhällsprogrammet: beteendevetenskap och El och energiprogrammet: dator och kommunikations teknik. Anledningen till varför jag inte kan bestämma mig är för att jag är orolig ifall jag kommer att ångra mitt val.

    Ett annat problem jag har är att jag har diagnosen dyskalkyli, därav är jag orolig för matte B på samhällsprogrammet och ifall jag kommer in eller klarar av utbildningarna på psykolog och it.

    Så nu ber jag er om hjälp att försöka reda ut och vägleda mig ur mitt dilemma.

    Mvh Erik Johansson.

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, förstår din förvirring! Det är ju helt normalt att ha olika intressen som ibland krockar när det gäller just gymnasievalet. Först och främst så är inte ditt gymnasieval ett val för livet. Du kommer ändra tycke, smak och intressen många gånger i ditt liv. Du ska välja ett program för de närmaste tre åren som du rent realistiskt ska klara av, känna lust och motivation inför - du kan ofta komplettera efteråt det som fattas om du vill ändra riktning. Jag kan garantera att många, många som går ut gymnasiet gör det. Man blir äldre, man träffar andra människor, får andra inspirationskällor.

    Fundera alltså på vad du skulle vilja lära just nu och tre år framöver, vad vill du utveckla? Är du färdig för den relativt tuffa matten på Sam - eller kan du tänka dig att komplettera den efterhand om du behöver?
    På Elprogrammet läser man dock mycket matte fast man inte tror det. Matten där är dock lite mer praktiskt inriktade och kopplade direkt till ditt dataintresse vilket kan göra det mer intressant.
    Barn- och fritids programmet kräver ett stort intresse för barn/ungdomar/fritid. Här läser man mycket om människan, pedagogik, beteende mm som kan vara himla intressant om man gillar ämnesområdet.

    Din sociala förmåga kommer nog vara en bra egenskap var du än kommer ägna dig åt - tycker inte den är direkt kopplad till en psykologutbildning.

    Tycker även du ska boka en tid med din Syv på skolan - du kan behöva ett par samtal och prata igenom alla programmen - vad de innebär i detalj utifrån dina förutsättningar idag. Kanske kan du gå en provdag på de olika programmen/skolor innan du bestämmer dig helt. Du har ju även möjlighet att välja i omvalet i april/maj - så ta din tid! /Lena, Syv