Mina
    Hej, jag har alltid sen 5års ålder drömt om att bli Läkare (ST eller BarnL) Men har inte alltid haft det så lätt med matten eller med NO ämnena, och Natur programmet har alltid varit ett alternativ inför mitt kommande gymnasieval då jag nu går i åk 9.
    Jag undrar om jag skulle komma in på Natur även fast mitt betyg i matte och NO inte är just på topp, och om jag kommer få extra hjälp i gymn. för att kunna följa min dröm?

    Har kollat runt på en massa olika linjer och har även hittat V&O (Vård & Omsorg) Men är inte den linjen en inriktning för att senare efter studenten bli Undersköterska? Eller skulle jag kunna välja den linjen och sedan efter studenten söka till högskola och kanske ändå lyckas att bli läkare?

    Mvh
    Levin

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hejsan!
    Väldigt smart av dig att titta på olika gymnasieprogram och inte enbart fastna för Naturvetenskapsprogrammet, NA!

    Att komma in på NA är inte hela "grejen", det är att hänga med och få godkända betyg i alla de "tunga" kurserna som Fysik, Kemi och det avancerade spåret i Matte - som kan vara problemet! Det är olika vad vi är duktiga på och vad vi tycker är svårt. Det finns elever som klagar på att matte är för lätt och de saknar bli utmanade i skolan, de vill läsa igenom alla gymnasiala kurser redan under åk1 och fortsätta med universitets kurser i matte och NO ämnen. För dem finns det Spetsutbildningar.
    Och så finns det vi, andra, som är normalbegåvade och inte matte-genier som tycker att det inte är så himla lätt!

    Du har helt rätt i att det är möjligt att gå olika vägar och ändå komma till samma mål.

    Att läsa Vård- och omsorgsprogrammet och bli undersköterska samtidigt som man har möjlighet att få både grundläggande behörighet till högskolestudier och bli behörig till t.ex Sjuksköterskeprogrammet redan på gymnasiet - och sedan kan man söka till Naturvetenskapligt basår på högskola och/eller till komvux och under ett år komplettera för behörighet till Läkarprogrammet.

    Det kan ibland finnas alternativ antagning till Läkarprogrammet och sökande med arbetslivserfarenhet inom vården har förtur i så fall. På så sätt kan det vara mycket fördelaktigt att ha gått Vård- och omsorgsprogrammet och jobba ett par år inom vården.

    Om vilka kurser man bör välja läsa på VO för att bli behörig söka till Sjuksköterska, kan du läsa här http://www.fragasyv.se/info/sjukskoeterska-efter-vo

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!
    Bästa hälsningar och lycka till!
    ANNA