Axel
    Hej!

    Jag går i årskurs 9 och ska inom några månader göra mitt gymnasieval. Jag har pendlat mellan massor av olika yrken genom åren. Under mellanstadiet var veterinär mitt drömyrke, men under högstadiet har jag hellre velat bli journalist. Men nu vet jag verkligen inte vad jag vill bli - journalist eller veterinär?

    Jag har väldigt höga betyg och har nog alla möjligheter att bli antingen journalist eller veterinär. Jag brinner verkligen för att skriva och mina favoritämnen i skolan är svenska och SO. Men jag älskar djur mer än något annat och skulle så gärna vilja jobba med djur också. Dessutom så är veterinäryrket ganska bra betalt (jag vet att pengarna inte ska spela någon roll, men det är ju alltid ett plus).

    NO-ämnena har jag inte så svårt för egentligen, men jag tycker inte att det är särskilt kul. Om jag ska bli veterinär så är ju naturvetenskapliga linjen ett självklart val, men jag är rädd att det kommer vara rena plågan för mig som inte har något större intresse för NO. Dessutom är jag lite rädd att jag kommer hinna tröttna på veterinär-jobbet efter att ha gått gymnasium i 3 år + en 5 år lång veterinärutbildning.

    Jag älskar media, tv, radio och journalistik. En dröm jag har är att jobba på en riktigt rolig tidningsredaktion där jag får skriva, fota och redigera. Men jag är rädd för konkurrensen - journalist-yrket är ju väldigt populärt och svårt att få jobb inom. Jag har prao:at på en tidningsredaktion och stormtrivdes. Men det är någonting med veterinäryrket som lockar mig och gör att jag inte riktigt kan släppa det.

    Ja, ni hör ju - jag har en del problem. Vad tror ni, vad skulle passa mig bäst? Vilket gymnasium bör jag välja? Hur ska jag tänka? Vad får du som läser det här för bild av mig? Tack på förhand!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej AxeI,

    jag förstår att det kan vara ganska så svårt att bestämma sig ang. vad man viII jobba som under "resten av sit Iiv", när man är så ung som 15 år "gammaI".

    Som tur är, behöver du inte bestämma dig riktigt än. OmvaIsperiod tiII gymnasiet brukar vara sent på våren, så du har ca 8 månader på dig än, innan du definitivt behöver bestämma dig inför gymnasiet. Sedan kan du också ändra dig fIera ggr under och efter gymnasiet också.

    Du giIIar djur och viII jobba med ngt. som har med djur att göra. Du giIiar också att skriva och trivdes bra på en tidningsredaktion. Du kanske viII bIi journaIist som har som "sin speciaIinriktning" - tema Djur. Att det är konkurrens om journaIist-jobb är sant, men kika gärna på yrket MuItijournaIist>> och Fotograf>> (du kan kanske bIi Naturfotograf och friIansande Djur-skribent).

    Andra aIternativ som du kanske viII fundera över - Iärare i svenska och bioIogi/naturkunskap. Som Iärare kan man undervisa inte bara på grund- och gymnasieskoIor, utan även kan undervisa vuxna - t.ex på komvux, foIkhögskoIor och högskoIor/universitet.

    ***

    Jobba med Djur kan man på många diverse sätt, se info om yrken Hundcoach>>, Djursjukskötare>>, Kattbeteendevetare>>, OrnitoIog>>, Travtränare>>, ViItvårdare>>, Naturguide>> och man jobbar med djur även om t.ex är rektor för en NaturbruksgymnasieskoIa. För att bIi Rektor är det bra att ha grundutbiIdning som Iärare, men man kan också utbiIda sig tiII Studie- och yrkesvägIedare (mitt yrke) - :) - och söka sedan Rektorsjobb.

    ***

    Du kan göra ett par tester - personIighetstest>> och intressetest>> och fundera Iite tiII utifrån de frågor som stäIIs i testerna.

    ***

    Är det så att man är väIdigt osäker på sitt gymnasievaI, kan man väIja det som känns roIigast just då (för att sedan kan man, oavsett vad man väIjer, ändå ändra sig - pga mognadsprocessen som man genomgör & oIika yttre händeIser).

    Du får gärna Iäsa på den här sidan>> också - där vi berättar om oIika "ingångar" tiII gymnasievaI.

    Ang. ditt framtida Yrke - gIöm inte att man också kan komma upp med en affärsidé och bIi Egenföretagare/entreprenör>> som är mer av en IivsstiI än ett yrke. Inom IivsstiI "egenföretagare" kan man kombinera sina oIika intressen och om man jobbar hårt och får också även Iite fIyt (tur) - kan man bIi sin egen arbetsgivare (sin egen chef), som fattar egna besIut och inte behöver rätta sig efter vad chefen tycker.

    Jag hoppas att någonting i mitt svar tiII dig nu bIir tiII någon sort hjäIp!

    Hör gärna av dig Iängre fram och berätta hur tankarna om ditt gymnasievaI går, OK?

    Hörs!

    ANNA