Hej!
    så här (på raka arm) kan jag nämna Kriminalvårdare, Spårvagnsförare, Tågvärd, Flygvärd och Flygplatskontrollant. Sedan finns det också yrken där man visserligen utbildas på arbetsplatsen i början av sin anställning, men som (för att kunna bli anställd) kräver 3-årig högskoleutbildning (exempel: Arbetsförmedlare och Handläggare-Utredare på myndigheter, t.ex utredare på FK).

    • Ludmila : Även tunneltågförare kan läggas till i listan på yrken där man utbildas efter anställning, av sin arbetsgivare. Lönen kan dock vara lägre under utbildningen än man får sen, när man är fördigutbildad. :)