Louise
    Om man vill bli kurator eller något åt det hållet måste man gå socionomprogrammet eller kan man bli kurator på exempelvis en vårdcentral/ungdomsmottagning om man är beteendevetare med inriktning Sociologi eller Psykologi?

    Förstår inte vad man kan jobba som om man är utbildad beteendevetare, vad är det för yrken

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej, från 1 juli 2019 är Hälso- och sjukvårdskurator ett av de Legitimationsyrken; legitimation från Socialstyrelsen krävs. och den påbyggnadsutbidlning som man måste gå tar in i princip endast in om man sedan innan har examen från socionomprogrammet. Så, svar - ja, det är i princip så att man måste ta examen från socionomprogrammet, för att sedan ha en chans att komma in på påbyggnadsutbilding som leder till legitimation som Hälso- och sjukvårdskurator.
    De andra Kuratorsyrken som t.ex Skolkurator, är i Sverige ännu ej legitimations-yrken, alltså arbetsgivare får anställa vem de själva vill. men i praktiken är det socionomer som anställs. Att få jobba som kurator utan socionomutbildningen i grunden är extremt ovanligt; och i så fall fick man jobbet för länge sedan... de som anställs nu är i princip alla med socionomexamen.

    Beteendevetare - är ett samlingsnamn för många olika yrken. Har man en 3-årig högskoleutbildning ( i princip med vilken inriktning som helst) t.ex från beteendevet.programmet, kan man få jobb som arbetsförmedlare, som utredare på en Myndighet, t.ex på FK och som medarbetare i många olika projekt.