Cajsa
    Hej!
    I juni tar jag min kandidatexamen i Beteendevetenskap med inriktning kriminologi. Jag har under 3 år läst psykologi I, sociologi I, kriminologi I, II, III samt några andra tilläggskurser på 1 termin vardera.

    Nu funderar jag på att söka till en KBT-utbildning till hösten, men det finns så många olika!! En utbildning jag har hittat är på 1 år (flexibel till 18 månader) och heter "Diplomerad KBT-terapeut" och man läser den via Expressa Utbildningscenter. Min frågor är:

    1. Vad menar de med att man blir "diplomerad"? För många andra KBT-utbildningar har särskilda behörighetskrav så som att man måste arbeta 50% med någon typ av terapeut-arbete samtidigt som man studerar, men inte för denna.

    2. Är denna utbildning bara att kasta pengar i sjön eller ökar den faktiskt chanserna till att få jobb där de kräver KBT-utbildning?

    Hoppas på svar!
    • Julia : Känner inte till den här utb.anordnare.
    • :

      Hej,
      Vi på Expressa vänder oss främst till de som vill starta eget företag och arbeta med hjälpande samtal. Därför ska man inte jämföra oss med KBT steg 1 eller att studera till legitimerad psykolog och psykoterapeut (då man i grunden behöver en examen och längre studier). Våra diplomerade terapeuter har inte heller rätt att få arbeta i denna profession inom offentlig vård och omsorg som har krav på legitimering. Våra studenter tävlar inte heller mot den legitimerade yrkesgruppen då man bl a  inte lär sig om diagnoser och inte heller utför en behandling. Man läser hos oss samtalsmetodik och kommunikation med ett tillägg av en metod att tänka utifrån när man möter sina klienter (som är inte patienter). Om det är metoder som KBT, ACT eller EFT är beroende på utbildningsinriktning. Man har möjlighet att arbeta som diplomerad terapeut med alla som behöver personlig utveckling och en empatisk blick utifrån. Vi understryker i vår utbildning respekt för individen, positiv aktning och ett empatiskt arbetssätt med etiskt synsätt. Våra studenter läser för att komplettera ett yrke de redan har eller för att starta eget, ofta vid sida av annan sysselsättning. Beroende på vem man är och vad man vill göra kan vår utbildning vara rätt väg.

      Då vi inte har behörighetskrav kan många läsa utbildningen oavsett tidigare betyg/bakgrund. Ofta är man driven av att hjälpa andra för att man själv varit med om något utmanande och har fått hjälp med detta. Det väcker ofta en vilja att få arbeta med att sprida välmående. Men att man av någon anledning inte har möjlighet att studera en längre och högre utbildning på universitet/högskola.

      För ytterligare information om Expressa Utbildningscenter går du in på: www.expressa.se. Har du några frågor utöver detta är du varmt välkommen att kontakta oss via vår hemsida. Vi önskar dig en trevlig dag!

    1 Svar

    Vägledare SYV

    Hej Cajsa,
    du är mer lämplig att bedöma om utbildning är "bra" eller mindre bra än ngn som inte har ngn utbildning eller erfarenhet inom den aktuella branschen.. En "vanlig Studievägledare" är inte expert på just det kunskapsområde och hen läser på utbildningen hemsida (precis som du gör) och drar egna slutsatser, men ingen vet om SYV-ens slutsatser eller dina blir rätt? Det blir i syvene och sist upp till arbetsgivaren att bestämma vilken utbildning hen accpeterar för att kunna erbjuda anställning. Och olika arbetsgivare kan tänka olika...

    De utbildningar som jag kan rekommendera är de som står under Tillsyn av ngn myndighet, t.ex yrkeshögskoleutbildningar (de står under tillsyn av Myndighet för yrkeshögskola): se gärna en lista på yhguiden.se/resultat?Education.text=kbt

    och den här yh ges på distans.