Julia
    Hej!
    Jag funderar på att läsa beteendevetenskapliga programmet på mälardalens högskola, med inriktning psykologi. Kan jag sedan läsa vidare till psykoterapeut? Hur lång är en sån utbildning i sådana fall?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    hej Julia!

    Ja, det går bra att läsa beteendevet.programmet på Mälardalens högskola och läsa sedan vidare till psykoterapeut. Vägen ser ut så här: psykoterapiutbilnding, steg 1 (som idag finns bara inom privat regí, dvs man betalar själv och kostnaden är på minst 100 000 kr.)

    pskoterapiutbilnding, steg 2 (som finns på några högskolor/universitet att söka), mer info finns på http://www.riksforeningenpsykoterapicentrum.se/

    Råd till dig är att i andra hand söka utbildning Socionom. För att i fall du inte kommer in på Beteendevt.programmet, kan du gå vidare till Psykoterapeut även efter Socionomutbildningen.

    Oftast jobbar man några år efter sin grundutbildning (Beteendevetare eller Socionom) - både för att spara pengar till att kunna gå steg 1 psyk.ter.utb och för att skaffa sig erfarenhet.

    Man kan ha tur och ha en arbetsgivare som helt eller delvis är beredd att betala för steg 1 utbildningen på en privat skola. Oftast jobbar man halvtid och läser steg 1 på halvtid.

    Har man ingen arbetsgivare som vill eller kan betala,då måste du skaffa pengarna genom att spara eller låna dem. Så är det idag och har varit så under ett antal år. Vi känner inte till någon planerad ändring på den "punkten" tyvärr.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    Läs på http://www.riksforeningenpsykoterapicentrum.se/ som är en bra sida med relevant och pålitlig info. Du kan också själv ta kontakt med Rikdföreningen Psykoterapicentrum och höra med dem, om de känner till ngt. annat som kan bli till hjälp för dig.

    Vänliga hälsnignar

    L. :)

    Liselotte