Fia
    Efter att jag gått friståendekruser och är utbildad beteendevetare ,vill jag vidarutbilda mig sen till psykoterapeut, Hur går jag tillväga då ? Vad förväntas av mig ?
    Brukar man ge diagnoser eller skriva recept som psykoterapeut? Eller är det bara terapin man har hand om ?

    3 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Fia,

    det vi vet om yrket Psykoterapeut, uppger vi på framtid.se/yrke/psykoterapeut >>

    Hej,
    vi fick nu svar från en sakkunnig; var god läs nedan:

    "Hej!
    Om jag förstår det rätt behöver hon gå både en grundläggande psykoterapeut utbildning och en legitimationsgrundande utbildning till psykoterapeut.
    Efter den grundläggande utbildningen till psykoterapeut får du bedriva psykoterapi under handledning.
    Stockholms universitet och Linköpings universitet vet jag har båda, men det finns kanske fler och även privata utbildningar men då kostar de.
    Som psykoterapeut skriver du inte ut mediciner. Det får bara läkare göra. Du brukar inte heller ställa diagnoser om du inte går en utbildning i specifika diagnosinstrument.
    I Stockholms läns landsting är det bara läkare och i vissa delar psykologer som ställer diagnoser. Psykologer är inte psykoterapeuter, det har en grundläggande psykoterapeutisk utbildning.
    Hoppas det här var svar på dina frågor.
    Med vänlig hälsning".

    Hej igen, vi fick idag svar från en sakkunnig, var god läs nedan:

    Hej
    Om du går in på psykoterapicentrum.se så hittar du svar på dina frågor.
    Vad det gäller recept beror det på vilken basutbildning man har.
    Men som sagt, du hittar allt på rekommenderad sida.
    Lycka till

    Hej igen, vi fick idag svar från Psykoterapistoftelsen; var god läs nedan:

           "Psykoterapeuter (som inte är läkare i sin grundutbildning) skriver inte recept, men kan ställa diagnos. Men fokus är att bedöma en persons förutsättningar för psykoterapi och vilken terapiform som kan vara mest lämpad. Och så förstås att bedriva psykoterapi, vilket är ett otroligt intressant och spännande jobb!
    Titta gärna på vår hemsida www.psykoterapistiftelsen.se
    Vänliga hälsningar".

    • : tack alla men vad är de rätta svaret ? grundläggande 1 år eller 2 ? kan man läsa grundläggande direkt efter att man tagit sin examen eller måste man ha jobbat ? Funderar på att bli leg psykoterapeut , hur många år måste jag ha jobbat med innan jag kan söka till programmet ? nån här sa att man kan ställa diagnos och vissa säger nej , vilken inriktning är det som gör de ?
    • Julia : Rekommendationen är att fråga direkt de ansvariga för just den utbildning som man vill komma in på; det kan vara lite olika behörighetskrav; det uppstår också ganska hård konkurrens om platser på psykoterapeutprogrammet; att man är behörig betyder inte alls att man också kommer in. ... Så vitt jag vet brukar man prioritera personer med läkarexamen och psykologexamen och bara i andra hand tar in de som har socionomexamen; och med andra examina finns det endast några väldigt få exempel att man hittils blivit antagen till psykoterapeutprogrammet.
    • : Nu tappa jag intresset, tråkigt att man blir bortvald ,beteendevetare e ju fördjupade inom psykologi och är ändå medvetna och psyket
    • Julia : Det är ju inte vi här på Fråga SYV som bestämmer vem som kommer in på psykoterapeutprogrammet. Du får gärna vända dig direkt till de ansvariga för det programmet och höra med dem. Vi på Fråga SYV kan bara återberätta vad vi fick som svar när vi frågade de ansvariga för psykoterapeutprogrammet - som svarade att det är hård konkurrens om platser; det är många fler som söker än som kan tas in; de prioriterar läkare, psykologer och i sista hand socionomer. Att man med en annan grundutbildning blev antagen har det hänt "någon gång" men är rätt så ovanligt. De exemplen vi fick var att någon med arbetsterapeutexamen i grunden och en sjuksköterska med påbyggnad inom psykiatri - blev antagna (men det är en extremt liten del av de antagna, som till majoritet är läkare eller psykologer).
    • :

      Nej det ni skriver stämmer inte dvs I Stockholms läns landsting är det bara läkare och i vissa delar psykologer som ställer diagnoser. Tvärtom sätter tex undersköterskor vissa diagnoser. Läs mer på soc hemsida: https://vemfargoravad.socialstyrelsen.se/vanligaste-fragorna

    • : Det är mycket missförstånd. Socionomer antas ofta till psykoterapeututbildningar och i vissa fall även beteendevetare. Vilka lärosäten/skolor har då steg 2/psykoterapeututbildningar? https://kbtsverige.wordpress.com/2019/02/16/vilka-larosaten-skolor-har-steg-2-psykoterapeututbildningar/
    • Anna : Tack så mycket Nick för dina kommentarer!
    Läs alla kommentarer
    SYV-besökare SYV

    Hej

    Vad gäller lärosäten för psykoterapi så erbjuder även Lunds och Göteborgs universitet legitimationsgrundande psykoterapiutbildningar (steg 2-nivå).
    Ytterligare universitet och högskolor i landet erbjuder steg 1-utbildningen som är det första steget för att bli psykoterapeut.
    Den som har läst psykologprogrammet har fått en steg 1-utbildning i sitt program.

    Det finns flera inriktningar för psykoterapi t ex psykodynamisk, systemisk/familj och kbt. En del inriktningar finns bara på vissa universitet.
    Det finns också privata utbildningar men av dem är det inte alla som är legitimationsgrundande.

    Legitimerad psykoterapeut är en skyddad titel som Socialstyrelsen är kontrollfunktion över.
    Så vitt jag vet så är det bara vissa utbildningsbakgrunder som är godkända för en legitimationsgrundande psykoterapiutbildning t ex läkare, psykolog och socionom men privata utbildningar kan nog ha andra krav men man kan då inte bli legitimerad psykoterapeut.

    Med vänlig hälsning
    Studievägledare

    • : Jag tänker att studievägledare borde ha bättre koll på utbildningen. Här finns bra information om upplägg för psykoterapeututbildningar: https://kbtsverige.wordpress.com/2019/02/15/hur-ar-psykoterapeututbildningar-upplagda/
    • Anna : Tack Nick för din kommentar. En "allmän studie- och yrkesvägledare" får frågor om tusentals olika yrken och kan inte bli expert på alla yrken och utbildningar. Därför rekommenderar vi att man vänder sig även till studievägledare på just den utbildningen som man är intresserad av - den studievägledaren som är expert på just det yrket, alltså. Problemet är dock att de "specialist-studievägledare" är få och blir översvämmade med frågorna och hinner inte svara... :( Bl.a därför försöker vi ge info om yrken Och Utbildningar som leder till yrken på www.framtid.se (en sajt om över 2.ooo yrken). Ännu en svårighet är att det sker förändringar och ibland stora och viktiga och ibland också plötsliga - t.ex legitimationen infördes för Kuratorer inom hälsovården från 1 juli 2019; och det kan också finnas Undantag från reglerna... det är alltså omöjligt att i alla lägen ge helt rätt och helt övergripande info om alla yrken och utbildningar i alla andra fall än vad som gäller Just nu och för den närmaste antagningen för en viss utbildning (som ligger inom max ett år framöver...). Det är jättebra att du är expert på ett visst område som vill ge svar och tips inom det du är expert på. Tack för din insats!
    Daniel SYV

    Hej!
    De flesta psykoterapeututbildningar kräver ett visst antal år i yrke där samtal och mänskliga möten varit den centrala arbetsuppgiften. Se kriterier för antagning på Ersta, Erikastiftelsen, Stockholms Universitet, Karolinska Institutet, SAPU osv.

    Som psykoterapeut skriver man inte ut medicin, det gör endast leg läkare och psykiatriker.
    Att bli legitimera psykoterapeut är en avancerad utbildning på först två år halvtidsstudier därefter några år i arbete inom samtalande yrke varpå det är ytterligare 3 år halvtidsutbildning för att bli legitimerad.

    Huruvida leg psykoterapeut skriver diagnos eller inte beror på inom vilken verksamhet denne verkar.

    Vänliga hälsningar
    D: