Stella

    Hej, jag blev i våras klar med mitt beteendevetar kandidat som jag satte ihop själv med bland annat socialpsykologi, pedagogik och antropologi. Nu funderar jag på om jag ska läsa socionomprogrammet, men jag har hört att den är svår att komma in på. Min fråga är om det går att komplettera några kurser med dem jag redan läst för att få en likvärdig utbildning som en socionom?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Stella,
    socionom är Yrkesexamen och fås endast genom studier på socionomprogrammet, så examen som socionom kan man inte få om man ej läser på socionomprogrammet. ang."likvärdig utbildning", så kan man tänka olika - vad är ditt mål?
    Om ditt mål är att ha en bra chans att få jobb som socialsekreterare, eller på sikt bli kurator, kanske t o m kurator inom hälso- och sjukvården som numera är ett av de legitimationsyrken inom hälso- och sjukvården där Socialstyrelsen utfärdar legitimation, då måste du komma in på socionomprogrammet. När du är antagen kan du ansöka om tillgodoräknande av tidigare utbildning och det kan hända att du får svar att du kan hoppa över några kurser inom socionomprogrammet, men först måste du bli antagen.
    Du får annars gärna kika på ett antal "liknande Socionom-yrken", som liknar yrket socionom på lite olika sätt:

    Begravningsrådgivare

    Beteendevetare

    Boendekoordinator

    Diakon

    Drogförebyggare

    Etableringslots

    Familjehemsförälder

    Frivårdsinspektör

    Fältarbetare

    Kriminalvårdare

    Kvalitets- och etikrådgivare

    Präst

    Psykologisk coach

    Samhällsplanerare

    Samhällsvetare

    Samhällsvägledare

    SIUS-konsulent

    Social brobyggare

    Socialadministratör

    Socialpedagog

    Studie- och yrkesvägledare, SYV

    Utredare på Försäkringskassan