Samuel
    Hej!

    Jag är utbildad beteendevetare, men är intresserad av att bli SYV.

    Vad är den bästa vägen att gå tillväga? Jag är inte sugen på ytterligare tre års utbildning när jag redan utbildat mig kring många av de ämnen som krävs.

    Någon som har tips på eventuella kurser som jag bör kolla på för att kunna ha något som räknas som "SYV-utbildning"?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Läs gärna svaret på https://www.fragasyv.se/fragor/beteendevetare-till-syv-vad-kraevs
    Eftersom SYV kan jobba på många olika arbetsplatser, inte endast i skolorna, så är det olika kunskaper som krävs. Det är väldigt mycket man lär sig på en arbetsplats (alltså inte på utbildningen). Det man lär sig på SYV-utbildningen är först och främst Samtalsmetodik.
    Precis som Peter SYV har skrivit, så kan man få jobb som SYV med nästan vilken som helst akademisk utbildning. Jag känner till några lärare, en informatör och en utbildad journalist som jobbar som SYV-ar.