Vägledare SYV

    Hej Tilda,

    SYV-examen kan man få (i Sverige) endast via SYV-programmet; du måste söka till SYV-programmet och om du blir antagen, ansöker du om "tillgodoräknande av tidigare utbildning".

    Beteendevetarexamen kan man, i princip, sätta ihop själv; men exakt vilka kurser som bör ingå - samråder man med studievägledare på just det lärosäte där man vill ta ut sin examen. Varje högskole och universitet i Sverige får bestämma rätt mycket själva. De generella reglerna är att 180 hp ska vara godkända och Minst 90 hp inom Huvudämnet; om du vill att ditt huvudämne ska vara Pedagogik, så behöver du minst 90 hp godkända högskolepoäng; vilka resterande kurser du ska ha i din examen - är det i mångt till de lokala reglerna som just det lärosäte som ska utfärda kandidatexamen.
    Vänligen
    SYV