Elin
    Hej! Är det jättestor skillnad på yrkesmöjligheter och så vidare om man blir beteendevetare eller socionom? Jobbar just nu inom LSS omsorgen och tänker mest på om en vill bli grupp alt verksamhetschef senare i framtiden.

    Jag har verkligen ingen lust att börja plugga men vet att det hade gynnat mig hela livet och den beteendevetenskapliga linjen kan man läsa kurs för kurs fristående vilket son jah förstått det man inte kan med socionom. Så därför undrar jag om jag förlorar mycket på att bli beteendevetare även fast jag kan lösa den samtidigt som jag jobbar just nu

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Elin,
    tänk på att det kommer att ta minst  6 år att uppnå kandidatexamen om du läser på halvtid. Det är OK, men det är samtidigt tufft att jobba 100% och studera på halvtid samtidigt och göra det i 6 år - det är Stora åtaganden och under lång tid.
    Och jag skulle i din situation satsa på socionomprogrammet - med tanke på dina karriärplaner.
    Det som - enligt min mening - skulle gynna dig mest är följande:
    om du har eller kan få fastanställning (heltid tillsvidare - anställning) och du söker och kommer in på socionomprogrammet, tar du tjänstledigt för studier /arbetsgivare kan inte neka ta tjänstledigt för studier/ och du kan i så fall läsa på heltid i 3 år men jobba under sommarloven och andra lov +, om möjlighet finns och du hinner och orkar - även extra (vid behov).

    Tänk också på att Beteendevetenskapliga studier och examina kan ha diverse olika innehåll som gör det svårt för arbetsgivare att snabbt "fatta" vad för utbildning man har. Socionom, däremot, är en yrkestitel som arbetsgivare känner till. Min bedömning är i alla fall att du blir "better off" med yrkesexamen Socionom när du har de karriärplaner som du berättar om i din fråga.
    Hoppas mitt svar blir till hjälp!
    L.

    Liselotte