Maya

    Hej! Jag blev intersserad av programmet Beteendevetenskapligt, och vill gärna läsa på distans. Har hittat programmet distans både i Högskolan Kristianstad och i Mittuniuniversitet, med olika kurser. Är mer intersserad av kurserna på Högskolan. Min fråga är vad är skillnaden mellan högskola och universitet? Kan det finnas skillnader på jobb senare? Eller kan jag inte kalla mig för beteendevetare om jag läser på högskolan? På högskolan ser jag att jag läser psykologi, kriminologi och socialpsykologi och sen från och med andra året väljer jag en av dem som jag djuppar mig i. På både högskola och univeristet är programmet 180 högskolepoäng.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    om skillnaden mellan högskola och universitet (i Sverige) var god läs på universitets- och högskolerådets webb: studera.nu/livet-som-student/sa-funkar-hogskolestudier/universitet-eller-högskola? Kort förklaring är att det kan på forskarnivå (alltså efter studier på grundnivå och sedan på avancerad nivå) finnas fördelar i att läsa på ett universitet. De utbildningar du nämner i din fråga ligger på grundnivån och det är ingen skillnad för dig som studerande att läsa grundutbildning på en högskola eller på ett universitet. Sök i första hand till det lärosäte där du vill läsa, oavsett om det är en högskola eller ett universitet.
    Du ska kunna kalla dig för Beteendevetare, oavsett om du läste kurser inom område beteendevetenskap på en högskola eller på ett universitet. Du får gärna kika på Framtid.se/yrke/beteendevetare

    Studie- och yrkesvägledare