Nathalie
    Jag har läst klart matte 2C. Jag har nu bytt till en annan klass som läser matte 2b, kan jag då få ett nytt betyd i matte 2? Jag förstår det som att jag har kvar mitt matte 2C betyg, men också ett nytt i matte 2B när jag läst klart den kursen. Kan jag sen välja vilket betyg jag vill söka in med när jag söker till universitet?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Nathalie,

    matte 2b och 2c får ej samtidigt ingå i samma Examensbevis. Om du får högre betyg i matte 2b är det givetvis fördelaktigt för att ta med det betyget (det högre betyget) in i ditt examensbevis.
    Formellt sett, så bör matte 2b  ingå i examensbeviset från ett program där matte 2b /och inte 2c/ läses och ofta får man högre betyg i 2b, för att 2c är en svårare kurs; men det kan kanske hända att du skulle få lägre betyg i 2b än du hade i 2c.
    I så fall skulle det vara fördelaktigt för dig att ta in det högre betyget in i ditt Examensbevis, men för det kommer det att krävas att rektor fattar beslut om Individuellt anpassat program.
    Beslut om Individ.anpassat program bör fattas innan eleven slutar åk2, inte senare.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp!

    ANNA