Sheila
    Hej igen! Jag förstod inte riktigt den sista delen av svaret jag fick om du kunde hjälpa mig att förstå det lite bättre, såhär skrev du: Betyg i kurser du läser på Naturvetenskapligt basår påverkar inte ditt Jämförelsetal. Däremot påverkas ditt jämförelsetal av betyg i kurser som du läser på Komvux, därför är det fördelaktigt att i fall man räknar med "bara E betyg", läsa kurserna på naturvetenskapligt basår. Men om man kan få höga betyg (högre än genomsnittsbetyg på gymnasiet) då är det fördelaktigare att läsa på Komvux. Jag förstår inte riktigt vad som menas med detta. Mvh Sheila

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Sheila!
    Jag ska försöka förklara bättre.
    Vi tar ett exempel: vi säger att du har betyget C i alla dina gymnasiekurser (förutom Gymnasiearbete där man bara kan få F eller E).
    Om du har alla C betyg, blir ditt jämförelsetal 15.0.
    Om du läser en kurs på komvux som du inte redan har i ditt examensbevis från gymnasiet, och får betyg E (och betyget E motsvarar 10.0) eller får betyget D (som motsvarar 12.5) - sänker du ditt jämförelsetal för att LÄGRE BETYG än snittet - kommer att DRA NER snittet.
    Däremot i fall du får betyget A eller B - då kommer de betyget att dra upp snittet i ditt jämförelsetal.

    På Naturvetenskapligt basår på högskola får man inga gymnasiala betyg. Kurserna på högskolan betygsätts oftast med G (godkänt) och IG (icke-godkänt). Betyg i kurser som man läser på högskola kan inte räknas ihop med gymnasiala betyg. På så sätt blir det ingen påverkan på ditt jämförelsetal, med vilket du konkurrerar om en plats på en högskoleutbildning. Kort och gott: betyg från kurser som du läser på högskola kan ge dig BEHÖRIGHET att söka andra högskoleutbildningar men de påverkar INTE ditt jämförelsetal (snittet av gymnasiala betyg).

    Du får gärna återkomma i fall det är fortfarande oklart vad som jag menar i mitt svar.

    Jag vet också att det inte alls är självklart att få plats varken sig på Komvux eller på naturvetenskapligt basår på högskola och vi rekommenderar därför söka till båda samtidigt. I bästa fall (om du får plats på båda) har du val. I annat fall har du inget val och kan bara läsa där du kommer in. Sök till båda är mitt råd!

    Lycka till!
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare