Vanna

    Hej, jag går 1an i gymnasiet och tycker det är väldigt kul. Jag har nyss börjat få mina betyg och är väldigt nöjd men en sak tycker jag är förfärlig. Jag har alltid haft lite svårt för matte och har verkligen kämpat denna terminen, på alla 6 prov vi har haft har jag presterat över E (alltså D D C B B) och sista provet vi nyss gjorde fick jag bara ett E på. Mitt betyg i denna kursen kommer då att bli ett E eftersom att ”enligt Skolverket så måste allt vara över E för att få det betyget” min vän som fått E på allting ska också få E, hur är detta logiskt? Jag tycker detta är ett förfärligt system. Vad kan vi göra åt detta?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Vanna,
    vi som svarar här på forumet är SYV-ar (studie- och yrkesvägledare). Vi är inte lärare och sätter inte betygen. SYV-en får i sin utbildning inte någon undervisning i betygssättningen, det får lärare. Du får gärna kontakta skolverket med din fråga och din synpunkt. Du kan t.ex ringa till upplysningstjänsten på skolverket, tel.nr 08-52733200
    Vad jag personligen tycker eller någon av mina SYV-kollegor kommer inte spela roll, tyvärr. Eftersom betygssystemet bestäms inte av SYV-ar, kan vi tycka vad vi vill men det kommer, som sagt, inte spela någon roll.
    Om jag skulle vara tvungen att försvara det nuvarande betygssättnings-systemet, skulle jag då svara så här: sista provet i kursen är det viktigaste, eftersom det blir på Högre nivå än de föregående proven och så brukar också sista provet mäta kunskaper i hela kursen och det är på Hela kursen som betyget sätts ju, så betyget eleven får i sista provet i en kurs kan mycket väl vara det betyget eleven får på hela kursen. Men, som sagt, SYV-ar sätter inte några betyg. Kontakta skolverket. Du kan senare återkomma och berätta vilket svar du fick från skolverket. Du kan också fråga dina lärare - de borde kunna förklara betygssättningen. Det ingår i lärarens kompetens att sätta betyg.
    Hänvisning/lästips: skolverket.se/undervisning/gymnasieskolan/betyg-i-gymnasieskolan/satta-betyg-i-gymnasieskolan
    Vänligen och lycka till med dina studier!
    ANNA SYV