moa
    Hej! jag har varit sjuk mycket under läsåret och min historielärare har inte gett mig några specialuppgifter som jag bett att få göra hemifrån. Jag har lämnat in läkarintyg som styrker att jag inte har kunnat delta i den vanliga undervisningen.
    Nu vill min historielärare att jag ska göra nationella provet i historia, det gör att hela mitt betyg kommer baseras på det. Jag har alltid haft bra betyg i historia och är orolig att det här kommer sänka mitt betyg. Kan jag kräva att få specialuppgifter för att få samma möjlighet till rätt betyg som mina klasskamrater?
    Vad skulle ni ha gjort i min situation?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Moa!

    Det är klart inte ditt fel att du var sjuk.

    Betyg borde spegla de KUNSKAPER man har. Orsak till varför man inte har kunskaper kan variera. Jag återkommer.

    Mvh Mikael
    Hej igen!

    Jag har samrått med kollegorna och vi tycker du bör be om att få samtal med din lärare i historia och att dina vårdnadshavare (föräldrar) också bör närvara vid det samtalet. Om du vill att din klasslärare/mentor är också med och/eller kurator eller sjuksköterska eller skolvärdinna eller någon annan av skolans personal - kan du önska det också.

    Det är en speciell situation när eleven var borta mycket pga sjukdom. Det kan bli så att du får bra betyg på det nationella provet och blir helnöjd med det betyget. Det kommer vi att hålla tummarna för! Men i fall det inte skulle bli exakt så - har du då extremt lite tid mellan det nationella provet och dagen då betyget sätts.

    Ett alternativ skulle vara om du ber läraren att rätta ditt prov först av alla och meddela dig direkt (samma sekund som läraren bestämmer sig ang. vad ditt prov förtjänar för betyg). Och att du i så fall har några extra dagar på dig att ev. göra extra uppgifter för att höja ditt betyg.

    Du kan visa mitt svar till dina föräldrar och ni får tillsammans bestämma vad ni tycker är bäst att göra.

    Vi på Fråga SYV kommer att hålla tummarna för dig! Det kan jag i alla fall lova dig!

    Med vänlig hälsning
    Mikael