Emin
    Hej! Jag har en fråga kring betygen i gymnasiet. Får man betygen som i grundskolan, det vill säga efter varje avslutat år i gymnasiet hemskickat, eller finns de att hitta någonstans digitalt? Får man de överhuvudtaget innan trean, (det sista året)? Även om jag vet hur jag ligger till i de flesta ämnena är det bra att få en skriftlig bekräftelse på det.

    Tack på förhand!

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Emin,
    fråga personal på din skola om de kan skicka betygen till dig eller lämna ut (personligen); det är i så fall utdrag ur betygskatalogen som du kan få. Det kan annars vara olika på olika gymnasieskolor. Att alla gymnasieskolor skulle i slutet av varje årskurs (eller när betygen sätts***) skulle till alla elever skicka (hem) utdrag ur betygskatalogen, tror jag inte att det sker... men du har rätt att veta vad du fått får betyg och om du önskar utdrag ur betygskatalogen efter det att kurserna är betygsatta, bör du kunna få det. Skulle din skola vägra ge det till dig, kontakta skolverket; du kan t.ex ringa 08-52733200 och prata med skolverkets upplysningstjänst.
    *** Det händer att betygen sätts även under läsåret, t.ex till jul (ofta läser man på teknik- och på naturvetenskapsprogrammet Matematik 1c snabbare än på ett läsår och betyget sätts till jul eller i mitten på vårterminen, och så börjar man läsa Matematik 2c direkt och kan få betyget i den kursen t.ex några veckor in i årskurs 2. Sedan kan också eleverna som fick F i kurserna göra prövningar lite "när som" under läsåret, och på så sätt stämmer inte det att alla betyg sätts alltid i slutet av läsåret, inför sommarlovet. Det blir oerhört tidskrävande för skolan att varje gång ett betyg sätts, skriva ut det och skicka eller ge (personligen) till varje elev (det skulle också gå åt mycket papper), därför tror jag inte att många skolor gör det, men kanske några skolor gör så. Det vanligaste är att eleven kan i digitalt format se de satta betygen genom det datasystemet som skolan använder. Fråga om det på din skola: du kan t.ex fråga din klasslärare/mentor, SYV eller utbildningsadministratör.