John
    Om vår son får betyg F eller streck i de flesta betyg i grundskolan och kommer att välja Indivuellt Alternativ på gymnasiet, så nu undrar vi om betyget F kan läsas upp på det Indivuella Alternativ eller är det satt F i årskurs 9 så är det som gäller?

    2 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej!

    På https://www.gymnasieguiden.se/program/IM/individuellt-alternativ gör man Individuell plan som kan inkludera studier och/eller praktik. Om planen innehåller läsning av grundskolekurser och eleven uppnår godkända betyg, sätts de betygen och eleven sedan har godkända betyg i grundskolekurser .

    • : Tack för svaret. Om han får betyg E i något ämne, kan han då läsa upp sitt betyg i det Indiviuella Alternativet?
    • Mikael : Nej, godkända grundskolebetyg får ej höjas genom att läsa samma kurser på IM.
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Monica,

    jag vill komplettera det svaret som du har fått från SYV Mikael. Mikaels svar är rätt, tycker jag. men jag vill lägga till att det är mycket "ovanligt" att eleven får "välja Individuellt alternativ" utan det som är vanligare att eleven "får plats" på IM, individ.alternativ i samråd med Rektor, kurator och syv på skolan. Det brukar inte ligga som valbart alternativ i gymnasieantagningen... så att ni inte blir förvånade, om ni inte ser det alternativet på Hemsidan för gymnasieval.

    "Streck" och F betyg ger "principiell rätt"* att läsa den grundskolekursen på Individ.alternativ eller på ett annat IM-program;
    * med principiell rätt menar jag att det är inte förbjudet att läsa kurserna, men att det är inte så att alla elever på Individ.alternativ endast behöver säga att de vill läsa vissa kurser, och så får dem det... så är inte fallet; bedömning i samråd med speciallärare, SYV, kurator , lärare och rektor och ibland även i samråd med skolläkare och skolpsykolog görs; eleven och vårdnadshavare får uttala sig - och sedan fattar rektor beslut om hur Individuell studieplan kommer att se ut för varje elev på Individ.alternativ.

    Godkänt betyg i en grundskolekurs ger inte automatiskt rätt att läsa samma kurs en gång till med mål att få högre betyg än E, det har Mikael redan skrivit om. Det förekommer att elever får undervisning i samma kurser i vilka de redan har godkända betyg, men de har inte rätt att försöka få högre betyg. Det är i alla fall inte meningen att man ska kunna höja redan godkända grundskolebetyg på IM-programmen.