Jasmine
    Hej.
    Jag börjar gymnasiet om bara 2 månader och är väldigt studiemotiverad. Mitt mål är att gå ut med så höga betyg som möjligt.
    Det ända ämnet jag oroar mig för är idrott. Vad jag har förstått har man bara idrott i åk 1 och 2 på gymnasiet. Om jag endast får E i idrott i åk 1 , kommer det synas på slutbetygen i 3an??

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Jasmine;
    en kurs Idrott och hälsa 1, som är en obligatorisk kurs på alla nationella gymnasieprogram i Sverige, läses, som regel - endast under åk1 /dvs hela kursen brukar påbörjas och avslutas under första året på gymnasiet/. Betyg i den kursen måste ingå i Examensbeviset. Det går att ha F betyg. I så fall kommer F betyget finnas med i examensbeviset.
    Men om man ej på gymnasiet uppnår kraven och ej får ut examensbevis, utan endast ett Studiebevis - och läser på komvux för att få ut examensbevis från Komvux, då "slipper man" idrotten. Kurser i idrott läses inte på komvux; och betyg i idrott och hälsa 1 får ej ingå i examensbevis från komvux.