studerande

    Jag har tagit studenten och tänkte läsa ma3 på komvux. Kommer betyget i ma3 adderas till mitt gymnasiebetyg ? Ex. Jag har A i allt i mina gymnasiebetyg och läser ma3 på komvux och får E, kommer det sänka min merit ? Tänkte söka läkarutbildningen och där är ma3 behörighetskrav. Räknas det då in i betyget?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Studerande!
    Till läkarprogrammet i Sverige behöver du ha godkänt betyg i matematik 4. Och det är just betyget, alltså i matte 4 som kommer räknas in i ditt jämförelsetal.

    Om du läser matte 3 och sedan 4 på komvux, då kommer inte betyget i matte 3 räknas in när du söker till läkarprogrammet, men betyget i matte 4 kommer räknas in, därför är det viktigt att du försöker få så högt betyg du kan i matte 4.

    Om du behöver godkänt betyg i matte 3 för att komma in på Naturvetenskapligt basår på högskola-universitet för att på basåret bli behörig till läkarprogrammet, då blir det så här: när du konkurrerar om plats på Naturvetenskapligt basår, då kommer betyget i matte 3 räknas in, för att den krävs för behörighet (och om naturvet.basår kräver endast matte 2, då kommer matte 3 ge dig meritpoäng och då kommer betyget i matte 3 räknas in på grund av att kursen ger dig meritpoäng). Sedan, när du efter naturvet.basåret söker till läkarprogrammet, söker du på det meritvärde som du har på ditt examensbevis. Studier på naturvet.basåret på högskolenivå påverkar inte ditt meritvärde. Det räknas ut på betygen som ingår i ditt examensbevis.