Amanda
    Hej! Jag läser just nu första året på VO och tänkte till nästa läsår byta till NA då jag har planer på att bli läkare. De enda kurser jag har nu som jag även kommer ha på NA programmet är Sv 1, Eng 5 och Idrott & Hälsa 1 och jag hade hoppats på att få börja läsa Sv 2 och Eng 6 nästa läsår trots att jag då kommer gå i ettan. Så därför tänkte jag fokusera stenhårt på SV1 och Eng5 och inte lika mycket på de irrelevanta kurserna som Psykiatri 1 och Vård och Omsorgsarbete. Låt säga att jag skulle få dåliga betyg i de kurserna, syns det då? Eller spelar det ingen som helst roll då de inte är relevanta och inte läses på NV programmet? Tacksam för svar.

    2 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Amanda,
    jag undrar om du gjorde ansökan till Naturvetenskapsprogrammet?
    Fram tills du får antagningsbesked kommer (och det är tidigast till midsommar) så vet vi tyvärr inte om du kommer in på NA, så nu tycker jag du bör agera så som om du skulle fortsätta på VO, vilket kan ju också bli så - om du, tyvärr, inte kommer in på NA. Att du läser på VO betyder inte att du inte kan bli läkare i framtiden. Det kanske till och med är bättre att stanna på VO och läsa upp det som fattas - matte, fysik, kemi och biologi på komvux eller på basåret på högskolan efter gymnasiet.
    Det går ju inte snabbare om du börjar om från åk1 nästa år. Det är till och med bättre att stanna på VO, få ett yrke och det kan finnas bättre möjlighet att komma in på läkarutbildning - då det har funnits Alternativ antagning - t.ex. 10% av platser på Läkarutbildningen kan bokas till personer som har erfarenhet av att arbeta inom vården och det har man inte om man läste Naturvetenskapsprogrammet.

    Men om vi säger att du börjar på NA nästa år. Du vill läsa Svenska 2 när din klass läser Svenska 1 - men hur vet vi att det passar in i schemat för dig? Samma med Engelska och andra ämnen. Det är kanske samma lärare som undervisar i Engelska 5 och 6 men inte samtidigt. När din klass på NA har Engelska 5 så vill du läsa Engelska 6 men läraren undervisar i Engelska 5 och du har "håltimme" och när det är lektion i Engelska 6 för åk2 på NA, då har du med din klass åk1 på NA ett annat obligatoriskt ämne och du kan ju inte vara på två olika lektioner samtidigt. Att det passar så perfekt som vi vill ha det - då skall man ha alldeles utomordentlig tur, vilket jag inte tror du kan räkna med, bara hoppas på.

    Sammanfattningsvis, vill jag säga att all kunskap är bra och högre betyg i alla kurser är att föredra. Givetvis skall du söka till NA om du vill läsa där men jag ser inte någon vinst i den planen alls. Jag tycker du vinner mer på att fortsätta läsa på VO.

    Bästa hälsningar & stort lycka till!
    Mikael SYV

    • : Tack för svaret. Jag har höga poäng så det är stor sannolikhet att jag kommer in. Jag tycker dock inte jag fick något riktigt svar på min fråga, räknas mina underkända betyg eller inte? Att fortsätta på VO är inget alternativ för mig då min skola inte erbjuder matte 3 vilket jag behöver för att kunna ta ett naturvetenskapligt basår så om jag går kvar måste jag läsa det på komvux och då går det ju trots allt snabbare om jag byter till NA. Tack på förhand.
    • Milla : Jag kommer att ge dig ett nytt svar nu! *L* :-)
    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Amanda,
    betyg gäller för många år framöver, oavsett när och hur man fick dem. Vad det gäller ha alla dina betyg i din gymnasieexamen - så är det mycket upp till rektorn på det programmet som du tar examen från.
    Å ena sidan, så säger reglerna att alla betygsatta gymnasiekurser bör finnas med i Examensbeviset. Å andra sidan så får t.ex. inte både Matte 1a och Matte 1c finnas med samtidigt för att de är "motsvarande kurser".
    En annan sak som kanske är bra för dig att veta: i fall du hoppar över några kurser på NA, läser du på deltid och med det kommer att förlora rätten till Studiebidraget från CSN. Det är en av anledningar varför elever väljer oftast att läsa alla kurser på nytt på sitt nya program - om de går om ett år.
    När man går om en kurs, har man då också goda chanser att få högre betyg än innan och då är det högre betyg som gäller och kommer att finnas med i Examensbeviset.

    Ang. läsa på ett Naturvetenskapligt basår - kontra på komvux, så tycker jag att jag vill ge dig följande information, för kännedom bara, det är upp till dig vad du vill göra med den informationen. Studiemedel på högskolenivå får man som längst i 12 terminer. Läkarutbildning är på 11 terminer. Om man först läser Naturvetenskapligt basår och tar Studiemedel, "förbrukar" man 2 terminer på det och då räcker inte Studiemedel den sista terminen på läkarutbildningen. Det spelar ingen roll om man lånar (lånedel) eller bara tar bidragsdel (3 000 kr. för 4 veckors studier på heltid). Man har då alltså ingen som helst försörjning sista halvåret på läkarutbildningen. CSN gör inte några undantag på den punkten. Därför väljer man ofta att läsa kompletterande kurser på komvux i stället för ett Naturvetenskapligt basår om man sedan vill söka till en lång högskoleutbildning.
    Om du byter till NA och blir behörig att söka till Läkare direkt efter gymnasiet, slipper du konfronteras med den problematiken som jag beskriver ovan.

    Sammanfattning:
    alla satta betyg gäller. Om huruvida alla de kommer att ingå i din Examensbevis är det delvis upp till hur dina studier på NA kommer att se ut: om du t.ex. kan få EN NY KURS i stället för den kursen, i vilken du sedan innan har betyg från VO, kommer båda kurser att ingå i din gymnasieexamen men om du läser om samma kurs eller en "motsvarande kurs" (exempel: Matte 1a - 1c) då är det högre betyg i kursen som ingår i ditt Examensbevis.

    Hoppas du fick svar på din fråga nu.
    Bästa hälsningar & stort lycka till med dina studier!
    Milla SYV :-)
    Studie- och yrkesvägledare