Elev

    Vad händer om man blir godkänd på allt förutom ett kriterium? Har man rätt till att göra omprov på just detta kriterium? Känns ju väldigt jobbigt att man kämpat under läsåret och klarat 6/5 kriterium och att detta ska avgöra om man får betyg eller inte. Har man rätt till sommarskola i gymnasiet? Går det att göra omprovet då kanske? Hur länge kan man göra kompletteringar/omprov? Kan man göra en komplettering även fast betygen är satta? När ska betygen vara satta för gymnasieskolorna 2021? Tack på förhand!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej  Hanna!
    om en elev på gymnasiet får F i en kurs, har hen rätt att innan hen går ut år3, göra prövning.
    ang.Sommarskola, så bör du fråga på din gymnasieskola och på utbildningsforvaltningen i den kommunen där du är folkbokförd om det kommer finnas (för att det är inte i alla städer som sommarskola finns). Om sommarskola finns, så brukar endast svenska, engelska och matematik erbjudas och endast för elever som fick F i kurserna i de ämnena. Så, någon rätt att gå i sommarskola för alla som vill, finns tyvärr inte.
    ang.Betygssättning (kriterier mm) så är det en fråga till lärare. SYV-ar sätter inte betygen. Du frågar också när betygen ska vara satta... Skolverket svarar att när kursen avslutas, bör betyg sättas och mer än så är det inte reglerat; du kan själv kontakta skolverket, tel.nr 08-52733200.