Elev

    Hej! Om man som i elev i gymnasiet får F i ett kunskapskrav, kan man läsa upp detta nästa läsår då? Eller till exempel om man ska göra en prövning, måste man göra en prövning på hela kursen eller räcker det att man gör en prövning på det man inte klarade?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej,

    reglerna säger att eleven har rätt att göra Prövning (på hela kursen) om hen fick F när hen läste kurs på gymnasiet.  Det är inte förbjudet för skolan att erbjuda möjlighet att läsa om kursen, men ofta är det svårt pga schemat inte går ihop + att eleven ska då läsa på mer än heltid: alla de kurser som elevens klass läser + "den gamla kursen" från föregående året.