Malin
    Hej!

    I mitt yrkesprogram ingår endast hi1a1 men jag har nu även läst hi1a2 för extra kurs eftersom vissa utbildningar behöver denna. Jag ville verkligen ha A i denna kursen men har nu fått ett B. Min fråga är då om mina poäng i helhet sjunker nu pga detta B eftersom det är en extrakurs? Eller vad är det som påverkar mig negativt med denna kurs?

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Malin,

    om du läste historia 1a2 /enligt rektors beslut om en utökad kurs/ som U-kurs, och som kommer i ditt examensbevis bli markerad som "U", då kommer betyg i denna kursen räknas in Endast när du söker utbildningar där historia 1b krävs för särskild behörighet; vid ansökan till andra utbildnignar kommer detta betyget ej räknas in.

    Men om Historia1a2 ingår inom de vanliga 2500 poängen, då är det en "vanlig kurs" som du i så fall läste i stället för någon annan kurs (2500 poäng är ju ändå Obligatoriska på alla nationella gymnasieprogram) - då räknas betyget i denna kursen in i ditt jämförelsetal alltid, vid ansökan till alla högskoleutbildningar.

    Bästa hälsningar

    ANNA

    • : Aa okej, det är inte inräknat i de vanliga 2500 poängen eftersom det är en extra kurs. Men jag läste i 1 an spanska 3, där fick jag ett E alltså inte högt men eftersom det är merit så är det ju ändå bra men blir detta också som en extrakurs eller hur blir detta med denna kursen?
    • Julia : Hur ser din Individuella studieplaneringen ut? Du bör ha Studieplan /för dig - din egen, personliga/. I Studieplaneringen bör framgå - vilka kurser du kommer att läsa och inom vilka kategorier de kurserna kommer att ingå i ditt framtida Examensbevis.
    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej, det går inte ge ett generellt svar på din fråga.
    Mycket beror på hur just din planering ser ut. Eftersom det av din fråga ej framgår VILKET YRKESPROGRAM du läser, går det tyvärr inte säga mycket - över huvudet taget.

    Om man visste Vilket yrkesprogram du gick - plockar man fram den generella studieplanen och ser hur programstrukturen för just ditt program ser ut; vilka kurser som är obligatoriska... sedan måste man ändå veta om du läser mer än 2500 poäng eller inte.
    Får man betyg i fler än 2500 poäng och för övrigt uppfyller kraven för Examensbevis - blir någon eller några kurser U-kurser /utökade/. I Examensbeviset markeras dem med "U".
    söker man sedan till högskoleutbildning - räknas betyg i U-kurser endast in i 2 fall: om U-kurs krävs för behörighet eller om den ger meritpoäng. i andra fall räknas inte U-kursernas betyg in ...
    Vilka kurser som i examensbeviset blir markerade med "U" bör framgå av elevens individuella studieplanen.

    Prata med syv på din skola.

    vänligen och lycka till!

    Julia syv